Terapiordbogen
Ordbog over de temaer, metoder og problemstillinger, vi arbejder med i vores metakognitive terapi og ICF-coaching
Husk altid at konsultere din egen læge inden du stoler 100% på en diagnose af dig selv eller en pårørende.

24 STYRKER / DYDER
6 grupper
1. Visdom
- Opfindsomhed / kreativitet
- Nysgerrighed
- Dømmekraft
- Lyst til at lære
- Visdom / perspektiv
2. Mod
- Begejstring / engagement
- Mod / tapperhed
- Grundighed / vedholdenhed
- Ærlighed / oprigtighed
3. Medmenneskelighed
- Relationer
- Omsorg
- Social intelligens / forståelse
4. Retfærdighed
- Retfærdighed
- Samarbejde / loyalitet
- Lederevne
5. Selvbeherskelse
- Tilgivelse
- Beskedenhed og ydmyghed
- Selvkontrol
- Fornuft / omtanke
6. Transcendens
- Værdsættelse af skønhed
- Taknemmelighed
- Optimisme / håb
- Glæde / humor
- Mening med livet / spiritualitet
To amerikanske Psykologer Christopher Peterson og Martin Seligman har sammen med en række forskere samt The Gallup Institute udviklet et system, der beskriver menneskers styrker, dyder og karaktertræk. Denne fokusering på styrker og karaktertræk danner grundlag for at arbejde med mennesker ud fra en positiv psykologisk vinkel der fokuserer på trivsel og vækst.
Med 24 karakterstyrker kommer der fokus på vores mangeartede resurser og kompetencer – fremfor vores mangler og udfordringer. Det flytter opmærksomheden hen mod det, der giver energi, lyst og tilfredshed.
Styrkerne ses ud fra at de er enkle, meningsfulde, mulige at arbejde med og positive.
Arbejdet med vores 5-6 særlige styrker giver os et mere nuanceret selvbillede og fremmer vores følelse af selvværd, hvilket betyder et gladere, mere livsdueligt og styrket syn på vores muligheder i livet.
Her er et eksempel på styrken venlighed:
- Hvordan genkender du venlighed?
- Hvordan mærker du venlighed hos dig selv?
- Hvordan kan du bruge venlighed på nye måder?
En person, som arbejder med styrken „Venlighed‟ ud fra disse tre synsvinkler får mulighed for at forstå denne styrke bedre.
Tag en styrketest på siden her: Test af 24 styrker / dyder
Denne tekst om De 24 styrker / dyder på siden „Terapiordbogen‟ er forfattet af Peter Rosen Wind
ANGST
Vi føler naturlig frygt eller angst, når vi møder en ny fare eller forventer at møde noget vi er bange for. Frygten eller angsten forsvinder normalt igen, når den ydre eller indre trussel er væk igen. Denne reaktion skal motivere os til at undgå en lignende trussel fremover.
Man taler om sygelig angst, når der ikke er en konkret fare at frygte. Denne tilstand af tænkt frygt kan udvikle sig til en egentlig sygdom, hvis de rette betingelser er til stede.
Ud over selve følelsen af frygt og angst kan der også være disse fysiske signaler på akut angst.
Typiske tegn på angst
- Hjertebanken, sveden og rysten
- Svimmelhed og uro i kroppen
- Mavesmerter, trykken i brystet og vejrtrækningsproblemer
- Søvnproblemer
- Sortnen for øjnene
- Tørhed i munden og problemer med at synke
- Kvalme og ondt i musklerne
- Koncentrationsproblemer og irritabilitet
- Uro og ængstelige tanker
- Ændret adfærd hvor man undgår eller flygter fra situationer, hvor angsten kommer
Kilde: https://psykiatrifonden.dk/diagnoser/angst
Se også „Lægehåndbogen på Sundhed.dk‟.

BEKYMRINGSTANKER/TANKEMYLDER
Bekymringstanker eller tankemylder er tanker, der som regel kommer tumlende, når vi lægger os til at sove sent på aftenen eller kommer som tyve om natten, når vi vågner fx. kl. 4:07 og ikke kan falde i søvn igen med det samme.
Det kan også være bekymringer, der breder sig som ringe i vandet, hver gang vi har en stille stund i løbet af dagen.
Som udgangspunkt er det ikke usundt at være bekymret over noget konkret, hvis vi ellers har det trygt og godt, men det bliver et problem, når tankerne både begynder at optage mere og mere tid, og begynder at inddrage stadig flere områder af ens hverdags- og arbejdsliv. Ikke bare i et begrænset tidsrum, men dag efter dag efter dag.
Måder vi kan tackle bekymringstanker på
- Øvelser i at begrænse åbningstiden i ens „Bekymringsbutik‟ til fx. 30 min. hver dag i stedet for de nuværende 3 – 6 – 8 timer (metakognitiv coaching)
- Egenomsorg: Accept af at bekymringer er et almindeligt livsvilkår og godt må være til stede i et afbalanceret liv
- Afslapning, meditation og wellness
- Samtaler om at flytte opmærksomheden andre steder hen fx. til kroppen
- Øvelser i at lade være med at „samle problemerne op‟ på ens vej (metakognitiv coaching).
Denne tekst om bekymringstanker på siden “Terapiordbogen” er forfattet af Peter Rosen Wind

Choice – og realitetsterapi (William Glasser)
I forlængelse af Metakognitiv Terapi bruger Susanne CHOICE og realitetsterapi.
Realitetsterapi
William Glassers realitetsterapi opstod i USA fra 1962 og frem, hvor den blev brugt i behandlingen af fx. kriminelle, psykisk syge og som grundlag for undervisningen i den amerikanske folkeskole.
Terapeutens udgangspunkt er at være autentisk, og ikke dømmende over for det andet menneske. Hun beder fx aldrig dette menneske om at ændre adfærd. I realitetsterapien behandler terapeuten det som anses for at være virkelige og reelle problemer.
For klienten gælder det om at forstå, hvad du virkelig ønsker og har behov for, samt at evaluere, hvor godt dine nuværende handlinger fungerer i forhold til at opnå det, du virkeligt ønsker.
„Det vigtigste redskab i realitetsterapien er terapeutens evne til at blive involveret med den, der har brug for psykiatrisk hjælp, og hjælpe denne til at tilfredsstille de grundlæggende behov, som er at elske og blive elsket og at føle sig respekteret af sig selv og andre. Ansvarlighed er et centralt begreb i teorien‟ (kilde: bibliotek.dk).
Choice-terapi
Choice-terapien baserer sig på den enkle antagelse at ethvert menneske kun har magten til at kontrollere sig selv, og har begrænset magt til at kontrollere andre og deres adfærd.
Når du bruger Choice tager du selv ansvaret for dit eget liv og på samme tid undlader du alle forsøg på at bestemme over andres beslutninger og liv. Det enkelte menneske er herre over deres egne valg og beslutningen om at støtte andre i selv at tage ansvar for deres handlinger. Tendenserne til negativ opførsel formindskes i hyppighed og intensitet, og samtidig styrkes personens relationer, tilfredshed og trivsel.
Vil du gerne kunne svare ja på disse spørgsmål?
- Er du tilfreds med dit liv som det er lige nu?
- Synes du, at du har et motiverende arbejdsmiljø på arbejdet?
- Får du støtte og opbakning fra din partner, familie og venner?
- Føler du, at du har kontrol over dit liv?
William Glasser har sammen med Carleen Glasser udgivet bogen „The Language of Choice Theory‟ med mange konkrete eksempler på, hvordan ændrede reaktioner på andres negative adfærd kan se ud. Her er et enkelt eksempel på, hvordan Choice kan bruges til at ændre afgørende på kommunikationen mellem lærer og elever:
1) „Jeg kan se, at du har kopieret denne tekst direkte fra internettet. Du kender reglerne på skolen, så du dumper opgaven og jeg sender dig til samtale med rektor. „
2) „Du må have læst mange artikler på nettet før du valgte at kopiere denne artikel. Jeg er enig med dig i at den dækker emnet godt. Men jeg kan ikke give dig en karakter for den, fordi du ikke har skrevet den selv. Men, jeg kan godt lide artiklen, og hvis du nu laver en aflevering, hvor du forklarer, hvorfor denne artikel er god, så får du en karakter.
Jeg synes ikke, at I skal holde op med at bruge internettet, men for fremtiden skal I gøre dét her, hvis I vil kopiere noget fra nettet:
- skriv hvor I har den fra (henvisning / kilde)
- skriv så en grundig forklaring på, hvorfor du synes, at netop den tekst er værd at kopiere
Denne tekst om Choice- og relationsterapi på siden “Terapiordbogen” er forfattet af Peter Rosen Wind med brug af følgende kilder:
- https://wglasser.com/what-is-choice-theory/ (i egen oversættelse)
- Anmeldelse på bibliotek.dk: https://bibliotek.dk/anmeldelse/realitetsterapi/work-of:870970-basis:05000440/870976-anmeld:127958416
- 2 bøger: William Glasser, „Realitetsterapi‟ (Gyldendal), William Glasser/Carleen Glasser „The Language of Choice Therapy‟ (i egen oversættelse)
COACHING (MOD ET MÅL SOM KLIENTEN ØNSKER)
Coaching er en samtale mellem coachen og klienten, hvor klienten coaches mod et konkret mål eller en forandring, som klienten har formuleret.
- Det skal være et mål for coachingen, der er passende for klienten,
- Det skal være et mål for coachingen, der er vigtigt for denne at nå, dvs. det skal måske først undersøges og fastslås, hvad klienten først og fremmest har brug for
- Det skal være et et mål for coachingen, der er muligt for denne at nå fx. fordi vedkommende har resurserne eller viljen, og fordi det er et tydeligt og konkret mål
I min coaching, der er inspireret af en ICF-Coach-uddannelse taget hos Coach og Konsulent Anni Kirk i Viborg (annikirk.dk), følger jeg nogle trin, der tilsammen fører klienten fra :
- en kortlægning af sin nuværende situation (tilstand),
- via en en beskrivelse sin fremtidige ønskede situation (tilstand). Her sker der også en undersøgelse af, hvilke resurser eller mangel på resurser, der understøtter eller modvirker den forandring, som klienten ønsker,
- til hvad det vil betyde for klienten at se sit mål blive nået og hvilken forskel det vil gøre for klienten,
- frem til en (trinvis) plan for, hvordan denne forandring skal ske og hvornår præcist klienten går i gang.
- Til sidst i hver omgang coaching formulerer klienten, hvad vedkommende har fået ud af coachingen / tager med sig hjem.
Ofte vil jeg lave korte øvelser undervejs i coachingen eller give en række øvelse for til hjemmearbejde.
Denne tekst om coaching (mod et mål, som klienten ønsker) på siden “Terapiordbogen” er forfattet af Peter Rose Wind.

COMPASSION (OVER FOR ANDRE)
“Compassion” betegner udøvet omsorg over for en anden, dvs. en følelse af empati sammen med et tilsagn om hjælp overfor et andet menneske:
“Jeg kan se, at du lider, og du skal vide, at jeg er klar til at hjælpe dig, hvis du ønsker det.”
Denne kombination af empatisk indføling og et ytret tilsagn om hjælp, gør, at vi som mennesker, både kan føle med det menneske, vi står over for, og er i stand til at udtrykke et tilsagn om hjælp, som vil kunne ske på det andet menneskes initiativ. Herved kortsluttes vores tilbøjelighed til at blive overvældet af tankerne om, hvad vi dog som enkeltmenneske kan gøre ved årsagerne til al elendigheden, der ligger bag det andet menneskes lidelser.
“Compassion” kan også bruges i coaching til at modarbejde den form for mental udbrændthed, også kendt som omsorgstræthed, der kan føre til forråelse. Moralsk stress / empatisk udmattelse rammer typisk mennesker, som i mange år har arbejdet med flygtninge, eller svage, syge og gamle mennesker i sundheds- og plejesektoren.
En anden måde at arbejde med compassion (og egenomsorg) på, udfoldes i Tara Brachs “Radical Compassion,” hvori hun udfolder sin meditativt anlagte RAIN-praksis, der hjælper med at systematisere (en anderledes) compassion, så den bliver overskuelig og praktisérbar.
- Vedkend dig nøgternt din følelse eller oplevelse (Recognise)
- Akceptér / Tillad (dig selv at se) oplevelsen / følelsen som den er uden at bedømme den (Accept/Allow)
- Undersøg nøje oplevelsen / følelsen nærmere. Mærk omhyggeligt og venligt efter, hvordan den er (Investigate)
- Giv næring til din oplevelse / følelse, og lad en vens (eller dit fremtidige udfoldede jegs) kloge ord støtte dig (nourish) frem mod nænsomhed, anerkendelse, tilgivelse, eller beskyttelse – af en anden (eller dig selv)..
Tara Brachs RAIN-teknik kan også bruges til systematisk at modvirke empatisk udmattelse, det hun selv kalder empatisk stress.
Anne-Mette Sohn Jensen har i efterhånden mange år arbejdet med compassion i mange bøger, som er præsenteret på hendes hjemmeside: https://www.annemettesohn.dk/
Læs mere på vores side:https://rosenwind.dk/hvad-er-coaching-med-positiv-psykologi/ og under opslaget „moralsk stress‟ i denne ordbog.
- Gode video-øvelser i compassion kan du finde på Psykiatrifondens hjemmeside her: https://psykiatrifonden.dk/hjaelp-raadgivning/mentale-motionscenter/mentale-motionscenter-compassion
Denne tekst om compassion på siden “Terapiordbogen” er forfattet af Peter Rosen Wind
DEPRESSION
Som en , der har personlig erfaring med depression, kan Peter hjælpe dig med at arbejde nænsomt og konsekvent med dig selv, så du langsomt men sikkert bevæger dig væk fra udmattelsen, sortsynet, ligegladheden, følelsestomheden og manglen på glæde over det du har opnået hidtil i livet. hen mod indre ro og balance.
Se „Patienthåndbogen på Sundhed.dk‟.
- Gode video-øvelser mod depression kan du finde på Psykiatrifondens hjemmeside her: https://psykiatrifonden.dk/hjaelp-raadgivning/mentale-motionscenter/mentale-motionscenter-depression
EGENOMSORG / SELF-COMPASSION
Kristin Neffs ideer om self-compassion (egenomsorg), består i sin enkelthed af:
- (a) udøvet nænsom venlighed over for sig selv („self-kindness‟),
- (b) en forståelse og erkendelse af at både positive og negative følelser og tilstande er almindeligt forekommende menneskelige reaktioner på det liv, vi lever („common humanity‟), og
- (c) tilgivelse af sig selv med accept af både negative og positive tanker, hvorved man er i stand til at leve forsonligt, afbalanceret og reflekteret med alle sine tanker, følelser og reaktioner på livet („mindfulness‟).
En anden måde at arbejde med egenomsorg (og compassion) på, udfoldes i Tara Brachs „Radical Compassion,‟ hvori hun udfolder sin meditativt anlagte RAIN-praksis, der hjælper med at systematisere (en radikalt anderledes) self-compassion, så den bliver overskuelig og praktisérbar.
- Vedkend dig nøgternt din følelse eller oplevelse (Recognise)
- Akceptér / Tillad (dig selv at se) oplevelsen / følelsen som den er uden at bedømme den (Accept/Allow)
- Undersøg nøje oplevelsen / følelsen nærmere. Mærk omhyggeligt, opmærksomt og venligt, hvordan den er (Investigate)
- Nær / støt din oplevelse / følelse, og lad en vens (eller dit fremtidige udfoldede jegs) kloge ord støtte dig (nourish) frem mod nænsomhed, anerkendelse, tilgivelse, eller beskyttelse – af dig selv (eller en anden).
Kristin Neff selv er på det seneste begyndt at skelne mellem “tender self-compassion” (nænsom egenomsorg) – som beskrevet ovenfor – og “fierce self-compassion” (tilkæmpet egenomsorg). Det nye begreb dækker over, at kvinden (og vel også at manden) nogle gange er nødt til aktivt at sætte grænser eller stædigt at kræve rum til at kunne handle til gode for sig selv (eller andre).
Se Kristin Neffs hjemmeside her: https://self-compassion.org/ og læs mere på vores side: Hvad er positiv psykologisk coaching?
Denne tekst om self-compassion (egenomsorg) på siden “Terapiordbogen” er forfattet af Peter Rosen Wind på baggrund af både Anne Mette Sohn Jensens hjemmeside og Kristin Neffs hjemmeside.
EKSAMENSANGST
Vi føler naturlig frygt eller angst, når vi møder en fare eller forventer at møde noget vi er bange for. Frygten eller angsten forsvinder normalt igen, når den ydre eller indre trussel er væk igen. Denne reaktion skal motivere os til at undgå en lignende trussel fremover.
Eksamensangst kan have forskellige årsager:
- lavt selvværd
- angst for ikke at kunne præstere på et ønsket niveau (herunder perfektionisme og præstationsangst – se under disse ord).
- manglende viden om, hvad der præcist sker til eksamen og hvad der præcist kræves ved eksamen (studieteknik)
- mangelfuld faglighed på grund af manglende motivation, på grund af en problemfyldt skolegang i folkeskole og ungdomsuddannelse, eller på grund af andre problematikker
- frygt for lærerens eller censorens autoritet og „dom‟
- frygt på grund af tidligere dårlige erfaringer fra eksamen
- oplevet eller reelt pres fra forældre, kammerater, lærere
Denne tekst om eksamensangst på siden „Terapiordbogen‟ er forfattet af Peter Rosen Wind.

ENSOMHED
Gode råd om Ensomhed finder du her: https://psykiatrifonden.dk/hjaelp-raadgivning/mentale-motionscenter/mentale-motionscenter-ensomhed
FRIHED
Ordet frihed kommer fra middelnedertysk vriheit, afledt af det fællesgermanske adjektiv ‚fri‚, som bl.a. indgår i det nordiske ‚frels‚ og er beslægtet med ord som ‚fred, frænde, frille‚ samt tysk ”Freund” og engelsk ”friend”, ‚ven‚.
Ordet betegnede et bestemt fællesskab, der beskyttede mod andre, og dets betydning havde også noget at gøre med at være vellidt.
Frihed – kan både være negativ og positiv. Man kan være fri for noget, og man kan have frihed til at gøre noget. Filosoffen Isaiah Berlin har understreget denne forskel mellem den positive frihed til selvbestemmelse og den negative frihed i betydningen fravær af indblanding fra andres side.
Frihed – når man har taget en beslutning.
Frihed – når man erkender, at man ikke er herre over alt. Du kan kun ændre det, du selv bestemmer over.Friheden man føler, når man har set sin frygt eller angst i øjnene.
Friheden, når man erkender, hvem man er.
Friheden, når man vælger med hjertet.
Frihed er ofte lig mental frihed – balance, fred, ro i sindet.
Frihed er at rejse mod et mål, som man selv har valgt. Når man flygter fra noget mod noget andet, er man ufri, fordi man ikke er færdig med at arbejde med det man flygter fra.
Frihed kan du ikke kæmpe dig til. Du kan heller ikke „præstere selvudvikling‟ nok til at den kommer frem af. Derimod kan du invitere den ind i dit liv, ved at lade det, du oplever være her lige nu og være nærværende sammen med det.
FRYGT FOR FORANDRING
Nedenstående artikel fra Berlingske har gode ideer til, hvordan du tackler forandringer uden at krybe forskræmt sammen på din sofa under et varmetæppe med en kop te eller rødvin:
Næste artikel giver god inspiration til dig, der er nervøs ved at springe ud i det. Bedre endnu: den giver os alle to stærke værktøjer til at sige farvel til kontrollen over krop og liv:

IMPOSTER SYNDROME („jeg-er-en-bedrager-syndromet‟)
Begrebet er ikke en psykiatrisk diagnose
„Imposter syndrome‟ er ikke en psykiatrisk diagnose, men følelsen af at være en bedrager kan blive forstærket af angst eller depression.
Mennesker der kæmper med „imposter syndrome‟ tror ikke på, at de har fortjent deres håndgribelige succes og den store anseelse, de generelt nyder. De føler ikke, at de er så intelligente eller kompetente som andre tror, og de tror også, at folk snart vil finde frem til sandheden om dem. Folk, der kæmper med „imposter syndrome‟ kan sagtens have et højt embede, være stærkt specialiserede indenfor deres fag, eller have adskillige færdige uddannelser bag.
Ofte tilskriver de selv deres succes til tilfældigheder og held – at de var på rette sted på det rette tidspunkt, at de fik stor hjælp af andre, eller at de var inde i en god periode da succesen indtraf.
Pefektionist med nul-fejls-tolerance
Typisk er mennesker med „imposter syndrome‟ meget perfektionistiske og tror at selv den mindste fejl vil være en stor katastrofe for dem, fordi det vil bevise over for andre mennesker, at de ikke er kompetente og derfor hverken fortjener at være i det job, de bestrider, eller nyde den succes, de har opnået.
Hvis ikke det lykkes at holde dette „imposter syndrome‟ i en form for balance, kan det betyde, at personens udvikling bremses, så personens potentiale ikke udnyttes.
Hvordan klarer jeg mit „imposter syndrome‟?
Her er nogle forslag:
- Forstå at følelsen er helt, helt normal.
- Mind dig selv om alt det, som du har opnået siden du begyndte.
- Fortæl om dine tanker til én du stoler på. en ven, en fan eller en kollega.
- Find dig en mentor til bedre at klare nye udfordrende situationer eller stillinger.
- Bliv underviser: vær selv mentor for andre.
- Husk, at det er ok ikke altid at vide, hvad du har gang i.
- Børn skal roses for deres gode indsats, ikke fordi de er „dygtige” eller „kloge.‟
- Forvent, at al begyndelse er svær, og at også du laver „begynderfejl‟, når du skal i gang med noget nyt.
- Hold balancen mellem at overvurdere dine egne evner stort, og at tro at du er en bedrager. Autentisk beskedenhed er vejen frem. Husk også Tina Feys fyndige ord, hvis du tvivler på egne evner; „Alle andre er også bedragere.‟
Se også Adam Grants podcast med Reese Witherspoon: https://www.ted.com/podcasts/reese-witherspoon-on-impostor-syndrome-confidence-transcript
KARRIERECOACHING
„Når du laver en analyse af dit arbejdsliv, skal du finde ud af, hvad du er god til og hvad, der giver dig energi arbejdsmæssigt – det er i det spænd, det gode job ligger.‟
Morten Essman, karriererådgiver , IDA [Fagforening der organiserer ingeniører, cand. scient’er og it-professionelle.]
Stop op med jævne mellemrum i dit arbejdsliv og spørg dig selv:
- hvordan du har det sundhedsmæssigt og arbejdsmæssigt?
- om du trives på arbejdspladsen?
- om arbejdsmængden er passende og udfordrende nok?
- om arbejdsbyrden er for stor?
- om du ønsker forandringer? Og hvorfor du ønsker det?
- om du har behov for flere åndepauser eller efteruddannelse?
- om du vil skifte job?
- har du ambitioner om at skrue op eller, måske, ned?
Herudover kan jeg hjælpe dig med:
- at afdække og arbejde med dine styrker
- viden om personlighedsprofiler og -tests
- interviewtyper ved jobsamtaler
- interview- og svarteknik
- konflikthåndtering på arbejdspladsen
Denne tekst om karrierecoaching på siden „Terapiordbogen‟ er forfattet af Peter Rosen Wind. Det gode citat er fra artiklen „Sådan planlægger du din karriere,‟ på Fagforeningen IDAs hjemmeside.

KONFLIKTHÅNDTERING / MÆGLING
(A) Den første intervention
(B) Mægling med girafsprog
(C) Fremgangsmåde
(D) Konflikttrappen
Se den grundige, casebaserede gennemgang af konflikthåndtering for børn på htttps://lærerliv.dk lavet af pædagogisk konsulent Tina Brock. Den er universelt anvendelig med få justeringer.
LEDELSESCOACHING
Coaching indenfor dette felt indeholder en række forskellige værktøjer til mestring af ledelsesrollen i al dens mangfoldighed.
Hvis man skal være fræk i sin vinkling, kan man sige, at min coaching klart søger at undgå det ledelsesmæssige fallitbo, min svigerfar Henning efter 40 år på arbejdsmarkedet ynder at beskrive som „The Peter Principle‟: „at enhver god mand forfremmes til sit inkompetence-niveau.‟
Er en sælger, en underviser, eller en assurandør en ekspert i at arbejde indenfor sit begrænsede felt, så er der en tendens til at denne eminente mand af velmenende overordnede forfremmes til at være leder, fordi han nu er sådan en god, ekvilibristisk sælger, assurandør eller underviser.

Det gør overordnede ledere i den tro, at denne ekspert på sit felt, som er helt uden nogen form for træning eller erfaring indenfor ledelse, vil kunne udfylde en ledende rolle på samme „outstanding‟ måde, som han udfyldte sin specialiserede rolle. Desværre kan han ikke altid det.
Min coaching sætter alt ind på at klæde lederen på til sin nye rolle som leder, eller at lære erfarne ledere at tænke nyt.
Da jeg kommer med 6 års erfaring som valgt tillidsrepræsentant for op mod 110 kolleger på et stort gymnasium, kan jeg give dig som leder nye perspektiver på ledelse set fra medarbejderside fx.
- hvad godt og tillidsfuldt samarbejde med en leder er set fra medarbejderside,
- hvordan det giver god mening med gensidige orienteringer om stort og småt og samarbejde om trivsel og forebyggelse af sygefravær mm.
Kort – men godt – sagt, dækker ledelse over:
„ … en evne til at guide og styre andre til at engagere sig i at løse en opgave eller arbejde hen mod et fælles mål. Med den rigtige ledelse får medarbejdere i en organisation eller virksomhed de bedste og mest effektive kompetencer frem til gavn for forretningen‟ (https://dinero.dk/ordbog/ledelse/).
Hvilke emner kan vi dække, når vi ledelsescoacher?
- Ledelsescoaching: Hvilken leder er du ? Hvilken leder vil du gerne være?
- Din personlige super power
- Værdier, motivation, samarbejde i teams og samskabelse af værdier og værdi.
- Find balancen: produktiv feedback – trivsel – om at være mentor og coach – og om at sejle i samme båd
- Svære samtaler og produktive udgange på dem
- Forhandling
- Intern kommunikation
- Forandringsledelse eller ej: „Don’t fix what doesn’t need to be fixed‟.
- Præsentationer og fremlæggelser
- Mental fitness, der modvirker stress: lær at tage vare på dig selv, både når det er svært, når det går stærkt, og når det går fremad.
Her er en fremragende hjemmeside med mange korte, gode introduktioner til alle aspekter af ledelse: https://www.uption.dk/inspiration/
Denne tekst om ledelsescoaching på siden „Terapiordbogen‟ er forfattet af Peter Rosen Wind
LIVSKRISER
Livsfaser vi alle gennemlever (udviklingskriser)
- barn/voksen overgang
- valg af uddannelse / arbejde
- fra single til par
- at blive forælder
- karriereskifte
- toppen af arbejdsliv og karriere
- arbejde/pension overgang
- at blive bedsteforældre / at blive gammel
- døden
Livsbegivenhed udefra (traumatiske kriser)
- alkoholmisbrug
- alvorlig sygdom
- barnløshed
- ensomhed
- mobning
- omsorgstræthed
- opsigelse fra fast job
- skilsmisse
- skoleskifte / flytning
- sorg
- spilafhængighed
- ulykkeshændelse
- vold (psykisk)
For at læse om livskriser, kan jeg anbefale at gå ind på de næste to links – det første for at tage en test og læse en populærartikel om livskriser – det andet link for en længere gennemgang af livskriser:
- https://www.dr.dk/mitliv/test-dig-selv-befinder-du-dig-i-en-livskrise
- https://psykiatrifonden.dk/viden/temaer/livskriser
Oversigten over livskriser på siden „Terapiordbogen‟ er inspireret af Jørn Laursens bog „Eksistentielle livskriser – noter til en eksistentialistisk psykologi,‟ Books on Demand 2009 (også som e-bog).

METAKOGNITIV TERAPI OG COACHING
Mange af os bruger rigtig meget tid og energi på at gruble og bekymre os. Metakognitiv terapi og coaching handler om at få redskaber til at tackle alle de tanker vi har, når vi grubler over problemer. Hvis vi kan reducere den tid, vi bruger på at bekymre os, får vi mere overskud til at løse de virkelige problemer.
Gennem øvelser og opbyggelige historier får du redskaber til at ændre dit syn på dine tanker, og du coaches til at lære, at du rent faktisk styrer dine tanker, og at du derfor selv har stor mulighed for at begrænse den tid du bruger på at gruble eller overtænke.
Metakognitiv coaching er især god, hvis du kæmper med:
Stress – Angst (herunder eksamensangst) – Depression – Søvnløshed – Ensomhed – OCD eller Overbliksvanskeligheder.
Din første coachingsession begynder altid med, at vi sammen kommer frem til en sagsformulering, der viser et ret detaljeret billede af dit problem eller din udfordring.
Denne sagsformulering danner efterfølgende grundlaget for de næste ganges metakognitive coaching: Vi arbejder ret konkret med, at du laver øvelser og får redskaber, så du bliver bedre og bedre i stand til selv at håndtere dine negative tanker og bekymringer.
Du registrerer selv resultaterne af dit metakognitive arbejde på et skema, så vi begge kan følge nøje med i din metakognitive udvikling fra start til slut.
Læs meget mere på vores side: Hvad er metakognitiv terapi og coaching?
Denne tekst om metakognitiv coaching (og terapi) på siden “Terapiordbogen” er forfattet af Susanne Rosen Wind og Peter Rosen Wind

MINDFULNESS (MENTAL AFSLAPNING / ÅNDEHULLER I EN TRAVL HVERDAG)
Hos Peter består mindfulness af en række korte, mentalt afslappende og ro-givende øjeblikke med øvelser samlet i et ‚rolig-nu‛-forløb.
Målet er at fokus i nogle minutter kommer væk fra den daglige planlægning af familielivet, væk fra stressede tanker, væk fra stress på arbejdet, væk fra fortravlethed i hverdagen eller væk fra tristhed over de ting, man ikke når, fordi der ikke er tid til det indenfor døgnets 24 timer.
- Lyt til behagelige natur- og fuglelyde (ydre fokus i 2-5 minutter)
- Træk vejret roligt ind og ud og sans verden omkring dig (ydre fokus i 2-5 minutter)
- Træk vejret roligt ind og ud og følg åndedrættets vej rundt i kroppen fra næse til fod (indre ankerpunkter i 5 minutter)
- Lav en U-vending del 1: ånd detder presser eller gør dig trist ud i små bidder, så meget du kan. Du erkender / anerkender (indre fokus der fjerner noget af det svære, 3 minutter)
- Lav en u-vending del 2. Når du har lavet første del, tillad nu det der er tilbage af det du mærker eller føler at være hos dig uden at reagere ved fx. at sige nej.
- Afslappende musik og fokusøvelser mod ydre fokus.
- Nynnen og sang som beroligende middel.
- „Brun støj‟ nulstiller hjernen og beroliger.
- Banegården, hvor du kommer på en tur ud i naturen
- Fjollerier – slip kontrollen, kroppen og stemmen fri.
- Selvværdsøvelser
- 32 korte forebyggende, korte øvelser mod overbelastning, stress, fortravlethed og depression.

MISBRUG (KUN PSYKISK AFHÆNGIGHED)
- alkohol
- hash
- piller
- sukker, slik, kage
- spil
- overspisning
Vi kan ikke hjælpe dig, hvis du er FYSISK afhængig af hash eller alkohol. Så råder vi dig til at opsøge et misbrugscenter eller din læge.
Vi kan derimod godt hjælpe dig med IMPULSSTYRING, hvor du får redskaber til at modstå den psykisk betonede trang til at dulme eller dække over fx.
- ensomhed
- kedsomhed
- stress
- depression
- angst
- mobning
- perfektionisme
- skam,
- skyld,
- imposter syndrome
Naturligvis, sender vi dig videre til behandling, hvis vi sammen finder ud af, at du i virkeligheden selvmedicinerer dig for at kunne fungere i din dagligdag.
Denne tekst om misbrug på siden “Terapiordbogen” er forfattet af Peter Rosen Wind
MOBNING
Se denne fine video om mobning: „Mobning og omgangstone – et forskningsprojekt på Rigshospitalet‟, der viser, at mønstrene fra barndommen gentages i voksenlivet. Ca. 12% af dine klassekammerater eller kolleger, har oplevet mobning som børn.
Tænk over det tal.
Du kan nøjes med at se de første 1:22, eller du kan se hele videoen.
Se og læs mere her: „Patienhåndbogen på Sundhed.dk‟.
MORALSK STRESS / EMPATISK UDMATTELSE / EMPATISK STRESS
Moralsk stress/empatisk udmattelse / empatisk stress, er den form for mental udbrændthed, også kendt som omsorgstræthed, der kan føre til forråelse. Empatisk udmattelse rammer typisk mennesker, som i mange år har arbejdet med flygtninge, eller svage, syge og gamle mennesker i sundheds- og plejesektoren.
Det skyldes den meget menneskelige mekanisme, at vi kan blive overvældet af tankerne om, hvad vi dog som enkeltmenneske kan gøre ved årsagerne til al elendigheden, der ligger bag det andet menneskes lidelser, især når vi møder mennesker, der lider eller er ulykkelige dag efter dag.
I Tina Juul Rasmussens artikel, “Når vi forstår at forråelse er en mestringsstrategi, kan vi løse problemet med forråede kulturer” på Landsforeningen for sociale tilbuds hjemmeside (LOS) (www.los.dk) behandles forråelsen netop som en – ganske vist uhensigtsmæssig – måde at “mestre” afmagtsfølelsen og omsorgstrætheden på.
LOS har netop udgivet et katalog med anvisninger på, hvordan man arbejder med at udgå at forråelse som mestringsstrategi bliver en naturlig del af kulturen på arbejdspladsen.
Læs mere her: https://www.los.dk/naar-vi-forstaar-at-forraaelse-er-en-mestringsstrategi-kan-vi-loese-problemet-med-forraaede-kulturer/
For forslag til at arbejde systematisk med at modvirke empatisk udmattelse og omsorgstræthed, se under „compassion.‟
Denne tekst om empatisk udmattelse på siden “Terapiordbogen” er forfattet af Peter Rosen Wind
MØNSTERBRYDNING (AF NEGATIV SOCIAL ARV)
Nogle af os er mønsterbrydere i større eller mindre grad. Jeg selv er barn af en enlig mor, der fra 1965 – 1981 forsørgede min bror og mig ved fabriksarbejde, da hun ingen uddannelse havde ud over 7 års skolegang. Min bror og jeg er således sociale mønsterbrydere, da vi begge via gymnasiet tog en videregående uddannelse, og fandt arbejde som henholdsvis ingeniør og gymnasielærer.
Andre havde langt sværere odds end vi havde, da de oven i at være født ind i en lav socialklasse, også havde et hårdt barne- og ungdomsliv, præget af fx. omsorgssvigt, psykiske og fysiske overgreb, psykisk sygdom og afhængighed.
Læs fx. Lisbeth Zornig Andersens bog „Zornig – Vreden er mit mellemnavn,‟ som giver et forfærdende og inspirerende indblik i, hvordan man overlever og kommer gennem omfattende omsorgssvigt. Den er virkelig anbefalelsesværdig!
I denne forbindelse kan vi fx arbejde med lavt selvværd, skam, skyld, sorg (over en tabt barn- og ungdom), og følelsen af at have fedtet eller snydt sig til sin anseelse og position i livet („Imposter Syndrome‟) – se andetsteds her på siden.
Denne tekst om mønsterbrydning på siden “Terapiordbogen” er forfattet af Peter Rosen Wind
OCD (TVANGSTANKER OG TVANGSHANDLINGER)
Se „Patienthåndbogen på Sundhed.dk‟.
PERFEKTIONISME (SE OGSÅ afsnit under „IMPOSTER SYNDROME‟)
Se Karin Ribers gode artikel „Unge studerende vil være perfekte‟ på https://psykologeridanmark.dk.
OVERBLIKSVANSKELIGHEDER
Overbliksvanskeligheder er IKKE en psykiatrisk diagnose
Overbliksvanskeligheder kan dog være et symptom på ADHD, ADD og en forstyrrelse, der falder indenfor autisme-spektrummet. Overbliksvanskeligheder ses også i forbindelse med stress og depression, og kan herudover være en eftervirkning af stress og depression.
Overbliksvanskeligheder dækker over mangel på generelt overblik og en manglende evne til at planlægge, organisere og fokusere på det vigtigste.
- Svært ved at overskue dit studie, arbejdsliv, din hverdag, din forberedelse af timerne eller hvordan du leder et møde?
- Svært ved at fokusere på det væsentlige i dine fag, dit projekt, dine sager, og fremlæggelser?
- Svært ved at overskue konsekvenserne af dine beslutninger i hverdagen, på jobbet, på studiet?
- Har du besvær med at følge op på opgaver, svært ved at huske at få alle tingene med i skole, til møder, til undervisning?
- Svært ved at få ryddet godt nok op på dit skrivebord, så du kan finde alle relevante ting hurtigt? Hvad med din computer eller din arbejdstelefon?
- Har du mistet orienteringen – retningen – styringen?
Denne tekst om overbliksvanskeligheder på siden “Terapiordbogen” er skrevet af Peter Rosen Wind
POSITIV PSYKOLOGI OG COACHING MOD EN VISION / MOD ET MÅL
Martin Seligmans forskning i “Positiv Psykologi” er ikke blot halvtomme ord om at smile for smilets eget skyld, men en måde at arbejde konkret med alle menneskes behov for tilfredshed med alle dele af livet (well-being), så de blomstrer op og trives (flourish and thrive).
Denne tilgang til det gode liv, synes jeg er interessant, og derfor bruger jeg aktivt positiv psykologisk coaching.
I coaching mod et mål bruger jeg redskaber og øvelser, der støtter udviklingen af et mere afbalanceret og glad syn på tilværelsen i alle dens afskygninger.
De triste og demotiverende tanker og følelser, man har skal gradvist suppleres af mere oplivende og afbalancerede tankemønstre.
Det kræver ret stor tilvænning og flere omgange praktiske øvelser, der alle har til formål at berige dit liv ved at virke og forandre så du trives og bliver mere tilfreds, både på arbejde og når du kommer hjem.
Se Seligmans hjemmeside her: https://ppc.sas.upenn.edu/ og også vores egen side, hvor der er et længere afsnit om Coaching og positiv psykologi:
Denne tekst om positiv psykologisk coaching på siden „Terapiordbogen‟ er skrevet af Peter Rosen Wind
PRÆSTATIONSANGST (SE OGSÅ „IMPOSTER SYNDROME‟)
Præstationsangst er ikke en diagnose, hvis man „kun‟ er bange for ikke at præstere godt nok.
Se Trine Lind Laursens artikel „Præstationsangst og studieliv‟ på https://psykologeridanmark.dk.
SELF-COMPASSION / EGENOMSORG
Kristin Neffs ideer om self-compassion (egenomsorg), består i sin enkelthed af:
- (a) udøvet nænsom venlighed over for sig selv („self-kindness‟),
- (b) en forståelse og erkendelse af at både positive og negative følelser og tilstande er almindeligt forekommende menneskelige reaktioner på det liv, vi lever („common humanity‟), og
- (c) tilgivelse af sig selv med accept af både negative og positive tanker, hvorved man er i stand til at leve forsonligt, afbalanceret og reflekteret med alle sine tanker, følelser og reaktioner på livet („mindfulness‟).
En anden måde at arbejde med egenomsorg (og compassion) på, udfoldes i Tara Brachs „Radical Compassion,‟ hvori hun udfolder sin meditativt anlagte RAIN-praksis, der hjælper med at systematisere (en radikalt anderledes) self-compassion, så den bliver overskuelig og praktisérbar.
- Vedkend dig nøgternt din følelse eller oplevelse (Recognise)
- Akceptér / Tillad (dig selv at se) oplevelsen / følelsen som den er uden at bedømme den (Accept/Allow)
- Undersøg nøje oplevelsen / følelsen nærmere. Mærk omhyggeligt, opmærksomt og venligt, hvordan den er (Investigate)
- Nær / støt din oplevelse / følelse, og lad en vens (eller dit fremtidige udfoldede jegs) kloge ord støtte dig (nurture) frem mod nænsomhed, anerkendelse, tilgivelse, eller beskyttelse – af dig selv (eller en anden).
Kristin Neff selv er på det seneste begyndt at skelne mellem “tender self-compassion” (nænsom egenomsorg) – som beskrevet ovenfor – og “fierce self-compassion” (tilkæmpet egenomsorg). Det nye begreb dækker over, at kvinden (og vel også at manden) nogle gange er nødt til aktivt at sætte grænser eller stædigt at kræve rum til at kunne handle til gode for sig selv (eller andre).
Se Kristin Neffs hjemmeside her: https://self-compassion.org/ og læs mere på vores side: Hvad er positiv psykologisk coaching?
Denne tekst om self-compassion på siden “Terapiordbogen” er forfattet af Peter Rosen Wind på baggrund af både Anne Mette Sohn Jensens hjemmeside og Kristin Neffs hjemmeside.
SELVVÆRD (LAVT SELVVÆRD)
Link til artikel om selvværd: https://netdoktor.dk/sygdomme/fakta/selvvaerd-kan-styrkes-hele-livet.htm
SKAM (OG SKYLD)
Se – lex.dk og psykoterapeutforeningen.dk
SKYLD
Se – lex.dk og psykoterapeutforeningen.dk
SORG
https://psykologeridanmark.dk/2017https://psykologeridanmark.dk/2017/09/hvad-er-sorg//09/hvad-er-sorg/
STRESS
Stress = krav > resurser
Stress er en overbelastningsreaktion eller tilpasningsreaktion, der opstår, når de ydre krav til det enkelte menneske overstiger de resurser, den enkelte har til rådighed.
Stress kan dog også opstå. når man har for lav indflydelse på sin arbejdssituation eller der stilles irrelevante eller alt for lave krav til ens arbejde
- Arbejdet føles meningsløst
- Arbejdsopgaverne er præget af stor uforudsigelighed
- Man støttes ikke i fornødent omfang socialt af sine kolleger og chefer
- Der mangler anerkendelse og relevant „belønning‟ for det arbejde man udfører
- Der stilles for høje eller lave krav til udførelsen af arbejdet
Læs mere i „Patienthåndbogen på Sundhed.dk‟.
Læs folderen, „Ken der du til stress?‟: https://www.sst.dk/~/media/1F3440D9D44E4FD09A0CBC7D602E5FA6.ashx
SØVNLØSHED
„Patienthåndbogen på Sundhed.dk‟.
TANKEMYLDER/BEKYMRINGSTANKER
(se venligst under bekymringstanker)
VINTERDEPRESSION (SÆSONBETONET DEPRESSION)
Vinterdepression er ikke en officiel diagnose. Alligevel skal man tage den alvorligt og gå til læge, da den kan være af en sådan karakter, at den kræver behandling i lighed med klinisk depression (se „depression‟ øverst i ordbogen).
Se „Patienhåndbogen‟ på Sundhed.dk‟.
VOLD (EFTERVIRKNINGER AF PSYKISK VOLD)
Peter har haft flere klienter, der har været ofre for psykisk vold – offentlig eller skjult ydmygende behandling og omtale, kontrollerende adfærd, mangel på respekt og kærlig behandling. Denne adfærd kan være åbenlys eller skjult og manipulerende, og også involvere påvirkning af fælles børn og nærmeste familie.
I alle tilfælde kom klienterne godt videre, enten fordi jeg hurtigt bragte dem i kontakt med Mødrehjælpen eller Dannerstiftelsen, eller fordi de selv kunne se, at de havde brug for intensiv mental og juridisk støtte for at kunne bryde med partneren.
Som coach kan jeg derimod hjælpe, når klienten er kommet fri af de psykisk voldelige forhold og ønsker at sætte en ny retning for sit liv.
Der er information og artikler om emnet på engelsk og dansk her:
God informativ artikel på engelsk med mange eksempler på problematisk og skadelig adfærd: Barrie Davenport, „30 Signs Of Emotional Abuse‟
Hvad er psykisk vold: https://psykologeridanmark.dk/2020/09/hvad-er-psykisk-vold/
Psykisk vold – Mødrehjælpen: https://moedrehjaelpen.dk/holdepunkt/viden-og-raad/psykisk-vold-raadgivning/ + VIDEOARTIKEL: https://youtu.be/rFkcHRsLlzc
Psykisk vold – Dannerstiftelsen: https://danner.dk/psykisk-vold/

VREDE
Normalt er vrede et problem, der bliver anskuet fra det perspektiv, at den enkelte skal kunne styre sin vrede fra at blive udtrykt alt for voldsomt i konkrete situationer.
Men det er faktisk også et problem, hvis den enkelte slet ikke formår at give udtryk for vrede overhovedet, så vreden i stedet ophobes.
Vrede kan sagtens være positiv, da det er en følelse man får, når man føler sig truet og udtrykt vrede kan være en drivkraft til at sætte grænser fx når en kvinde skal afvise en uønsket berøring eller kontakt på en bytur.
Vrede kan også være en stærk drivkraft til forandring, eller til at lære sig selv nye ting, hvis man bliver irriteret og vred over ikke at kunne mestre noget bestemt.
Jeg selv brugte fx. vreden som drivkraft til at lære mig selv at lave et rigtigt fingerslag i volleyball, da jeg i gymnasiet blev udtaget til skoleholdet.
Jeg ville ganske simpelt ikke finde mig i, at jeg ikke kunne udføre et ordentligt fingerslag. De kunne nogle af de andre øvede volleyballspillere på holdet. Jeg brugte en fodbold til at gøre mine fingre spændstige på den rigtige måde over et par dage, så jeg ikke faldt igennem på det – for mig vigtige – punkt. Det lykkedes.
En artikel om vrede, som er god at blive klog af er denne fra Alt for Damerne, skrevet af Cand. Psych. Pia Frahm:
„Hvad sker der i kroppen, når du bliver vred?‟
Denne tekst om vrede på siden “Terapiordbogen” er forfattet af Peter Rosen Wind
