Susannes blog: “Blogside om Metakognitiv terapi”
Blogside om metakognitiv terapi. I Metakognitiv Terapi beskæftiger vi os med det, der fylder lige nu og træner på at ændre de metakognitive overbevisninger, som i virkeligheden BARE er tanker
„Blogside om coaching og levet liv‟ er min blog om om opstarten af vores terapi- og coaching-klinik i Risskov, og de tanker der knytter sig til at begynde dette nye kapitel i vores liv. Den er en af vores 2 blogs.
Her er mit DIPLOM

Her er mit DIPLOM, det endelige bevis på, at jeg kan kalde mig CERTIFICERET METAKOGNITIV TERAPEUT😊
Det har været undervejs siden jeg afleverede eksamensopgaven i juni og jeg har været i gang i lidt over ½ år nu med betalende klienter.
Sidste efterår og vinter tilbød jeg 5 gratis sessioner som træning og havde en del frivillige klienter.
Første betalende klient startede forløb den 22. marts til meget lave priser. Siden er mange kommet til og priserne er stille og roligt steget, men det er stadig relativt billigt.
Jeg tilbyder en uforpligtende snak om, hvordan jeg kan hjælpe dig. – Det koster ikke noget. Det giver dig mulighed for at høre om den metakognitive metode og vurdere, om det er noget du tror, kan hjælpe dig.
I den første session laver vi sammen en sagsformulering, som giver et billede af, hvilke udfordringer, du har. Jeg vil gennemgå den med dig for at sikre mig, at jeg har forstået dig ret. Og jeg vil bruge den til at forberede mig på, hvilke øvelser, vi skal lave i de næste sessioner.
Allerede i første session laver vi en øvelse, som du får med hjem, og skal træne på til vi mødes igen.
Her har du desuden mulighed for at vælge en pakke med 5 sessioner og opnå en rabat.
Priserne finder du her på hjemmesiden.
Jeg føler mig taknemmelig over at kunne hjælpe mennesker med stress, tankemylder, depression, grublerier, angst og bekymringstanker.
Hvis du også kæmper med en eller flere af ovenstående, så kontakt mig gerne. Kontaktoplysninger findes ligeledes her på hjemmesiden.
VELKOMMEN TIL ROSEN WIND TERAPI & COACHING
(Blogside)
“BLOG om Metakognitiv terapi”
af Susanne Rosen Wind
Da jeg for et år siden startede min uddannelse i Metakognitiv Terapi hos Linda Burlan Sørensen på Neokognitivt Institut i København, vidste jeg ikke ret meget om metoden.
Jeg havde besluttet mig for at skifte karriere fra gymnasielærer til coach og starte min egen virksomhed sammen med min mand, som er uddannet ICF-Coach.
Allerede første dag på uddannelsen blev jeg grebet af det, som jeg kunne se, kunne noget helt særligt, nemlig det, at metakognitiv metode arbejder med tanker OM vores tanker. Vores metakognitioner er de overbevisninger og antagelser, vi har om, hvad vi kan stille op med vores tanker. Det kan fx være stressende tanker, tankemylder, bekymringstanker og grublerier, som fylder alt for mange timer i hverdagen og ikke gør noget godt for vores fysiske og psykiske trivsel.
De bagvedliggende overbevisninger om, hvordan vi kan håndtere vores bekymringstanker, betyder meget for, om vi kan komme af med dem igen. Hvis man har en antagelse om, at man ikke kan kontrollere sine tanker, så vil det være svært at stoppe tankemyldret. Og hvis man er overbevist om, at det nytter noget at bekymre sig og gruble, så vil det være svært at holde op.
Her kan metakognitiv terapi gennem øvelser og træning arbejde med at ændre de metakognitive overbevisninger, vi har om vores kontrol over egne tanker og om tankernes funktioner.
I dag, et år senere, er jeg i fuld gang med at praktisere Metakognitiv Terapi. Jeg har uddannet mig til certificeret Metakognitiv Terapeut og Stresscoach og afsluttet med en eksamensopgave i juni.
I løbet af dette år har vi bygget om og rykket rundt på rummene i vores hus, så vi nu har venteværelse, når man kommer ind ad fordøren, to klinikrum og et kundetoilet.


Jeg er meget glad for min beslutning om at skifte branche, det er så tilfredsstillende at kunne hjælpe mennesker med at reducere den store tidsmænge, mange bruger på tankemylder, bekymringstanker og grublerier. Og det bedste af det hele er, at det går relativt hurtigt. De fleste er godt hjulpet efter 6-8 sessioner – hvis de er med på at lave øvelser derhjemme imellem sessionerne – og skal ikke bruge måneder og år på at sidde og ribbe op i fortiden, hvilket ikke altid er så rart.


Liva Rosen Wind: Tankebobbel, 2024
I Metakognitiv Terapi beskæftiger vi os med det, der fylder lige nu og træner på at ændre de metakognitive overbevisninger. Når vi gør det, kan vi få kontrol over tankemylderet, for:
DET ER BARE TANKER 😊
(Blogside)
Blogside nr. 18 – Coaching og levet liv: „USA som ‚arnestedet for det bedste og det værste‛, som Leonard Cohen skrev det‟



Nu er der så gået en del måneder siden mit sidste skriv, og jeg skal da lige love for at verden hverken står stille, eller er blevet et roligere og bedre sted at være menneske i
Selv som uddannet coach er det umuligt ikke at blive påvirket.
Jeg får mindelser om angstfulde øjeblikke fra min studietid i sen70ernes og ikke mindst 1980ernes koldkrigstrussel.
Men da jeg i 1987-1988 opholdt mig et lærerigt år i USA som udvekslingsstuderende, kom den kolde krig lidt på afstand og det store land USA fremstod ekstremt venligt, spændende og temmeligt eksotisk for en yngre mand som mig.
Jeg læste engelsk og boede i et livligt studenterhus i Johnson City, NY sammen med 5 amerikanske studerende, mens jeg stiftede bekendtskab med hårdt pumpede overbygningskurser i Shakespeare, Southern Literature, Modern American Poetry, Psychological and Post-Modernist Approches to Modernist Literature og Advanced Academic Research.
Det var en ret brat opvågnen for mig at skulle forholde mig til så meget engelsk litteratur i timerne og så meget sekundærlitteratur i SUNY Binghamtons „Reading Reserve Rooms‟, hvor bøgerne stod på rækker og ventede på, at jeg skulle speed-læse i dem. PUHA. Efter tre måneder var jeg bare så træt, så træt. Men fra det øjeblik begyndte jeg at tænke og drømme på amerikansk engelsk.
Det var et stort gennembrud.
Et andet gennembrud var det venskab, jeg fik med de fantastisk søde, vidende og arbejdsomme amerikanere i mit hus på 78 Cleveland Avenue i Johnsom City. Jeg er enormt taknemmelig for den ballast, jeg fik på studiet og gennem mit venskab med de 6-7 mennesker, der boede og flyttede ud af huset der.
Nu 40 år senere er det som om Leonard Cohens ord om USA som „the cradle of the best and of the worst‟ er slået itu, så kun „the cradle of the worse and of the worst‟ står tilbage. Jeg kan godt tvivle på om der en fremtid uden fascisme og dyb mørke i USA i hvert fald i en periode.
Når verden virker truende og uoverskuelig, så husk Svend Brinkmands kloge råd om, hvordan man tænker sig væk fra at bebrejde sig selv, når man ikke kan få verden til at give mening:
(1) Den negative forståelse af den manglende mening:
Verden er uoverskuelig og ond –> jeg er dum –> depression
2) Den positive produktive forståelse af den manglende mening:
Verden er uoverskuelig og ond –> VERDEN er dum –> ingen depression
Jeg hjælper gerne med at refokusere fra opfattelse 1 til opfattelse 2, som er mere frugtbar for selvværdet.
Jeg gør selv alt det jeg kan fx ved at mindes min tid i USA for snart 40 år siden.
—-
Billeder:
1) med udsigt ud over The Hudson Valley (Walter Bayer, Fred Handke (RIP) og mig selv) + mig på The Flannery O’Connor Collection på Georgia College
2) Huset jeg boede i i min tid på Suny Binghamton (Binghamton University) – Seamas Caellaigh (James kelley / Seamus O’Ceallaigh) ses sammen med Adam ….på billede 1.
3) Jeg og Susanne Rosen Wind – Certificeret Metakognitiv Terapeut
Blogside: Peters BLOG nr. 17 og 16
Blog nr. 17 – Coaching og levet liv: „Fredagsskriv: Kan acceleratorkurset matche mig med succes og give mig smilet tilbage?‟




Første dag på Acceleratorkurset (Hold 30) hos Talentmatch i Mejlgade i Århus. Jeg tog afsted i pænt acceleratortempo, syntes jeg. På cykel ind til Mejlgade fra Risskov langs vandet og tænkte på, hvor hurtigt de andre cyklede på deres elcykler og med deres unge ben på konventionelle cykler. Travlt havde de i hvert fald.
Mejlgade har jeg været i utallige gange siden jeg første gang kom til Århus omkring nytår 1984. 35C – tænkte egentligt at det måtte være i baggården ved Gyngen (Fronthuset) – men i stedet var det i den baggård, hvor jeg fejrede min og min kones 40-års fødselsdag i det daværende ”Svineriet” – med 6-7 retter virkelig god mad, masser af venner og familie til stede og virkelig god mad.
Desværre var der en håndfuld gymnasielærere til stede, der syntes, at det var sjovt at lave gruppearbejde, der endte med at vare langt, langt ud over det rimelige. Emnet for gruppearbejdet var en fremlæggelse af, hvem jeg og min kone virkeligt var. Klart at det blev lidt for omfattende 😊)Der blev desværre for lidt tid til at snakke, feste, drikke og danse inden festen sluttede kl. 4. Men fedt var det nu, der i Mejlgade 35s baggård.
Nå, nu skulle jeg så tøjle jernhesten blandt den rodebunke af cykler, der virkede som om de var smidt hulter til bulter udenfor vores kursussted. Jeg listede min aldrende cykel ind mellem et par velvoksne elcykler og så mig omkring. Der kom en ung søgende kvinde gående, som heller ikke helt vidste, hvor vi skulle hen, men jeg foreslog at det nok var længst inde i baggården, som det hører sig til, når der skal tænkes nyt og bygges op helt fra grunden, næsten.
Op ad trappen og ind. Der var samlet et ganske stort antal mennesker af begge køn – og dem ind imellem – og de fleste helt sikkert 20-35 år yngre end jeg. De havde alle mulige og (måske) umulige projekter, som skulle rystes igennem, kastes op i luften og helst ikke falde helt til jorden.
Jeg noterede mig en del psykolog-terapeut-coaches som mig selv, men også tøjkreatører, en esoterisk trussefabrikant, en ”træmand”, en del kunstnere (akrylmaling, ler, tegning, bogfremstilling, stentøjsbrænding og virksomhedsspil), mindst én handicapkonsulent, flere virksomheds- og recycling-konsulenter og facilitatorer af genbrugstøj, genbrugsbiler og meget andet, heraf to butiksejere med blomstrende design og designede blomster (eller omvendt), og helt sikkert nogle drømmere.
Næsten alle brændte med den slags ildhu, der skal til for at lykkes som iværksætter.
Første kaptajn på dæk var vores egen smilende Klods-Hans, Henrik Krogh, som argumenterede for, at vi ikke skulle lade os begrænse eller stoppe af folk, der mente de vidste bedre end os. Jeg kom til at tænke på brumbassen – humlebien, der ikke ved, at den vist ikke skulle kunne flyve, men alligevel gør det.
Henrik talte også varmt om at træde ind i andres virksomheder og tale med dem om, hvordan de begyndte og hvad der fik det hele til at lykkes.
Det er lettere sagt end gjort. Hvordan skal jeg ringe til en lokal coach, der helt sikker er min konkurrent, og spørge, hvordan han gjorde, da hun begyndte? Tjah. Måske skal mine spørgsmål gå på, hvad der gjorde hans tiltag så gode, at forretningen bestod testen og overlevede de første, måske magre år. Hvordan tænkte hun, hvad gjorde han, hvem inspirerede hende, hvorfor tror han, at det lykkedes? Hvad vil fremtiden bringe for hendes virksomhed?
Jeg ved, det virker så enkelt at tage sin smartphone, google lidt rundt omkring på internettet, og så bare skrive eller ringe til en vildtfremmed. For mig er det at grænseoverskridende.Lige nu er jeg ikke kommet videre med at kontakte nogen. Jeg håber, at det gør jeg meget snart – gerne i næste uge. Med mine medkursisters hjælp vil det helt sikkert ske.
Nu har jeg også lige booket tid hos Cecilia – den anden kaptajn (prinsessen i H. C. Andersens eventyr?) musiker, musikadministrator, virksomhedscoach mmm. (med meget mere).
Hun førte os scenevant gennem Acceleratorspillet den første dag, og hvis sparring jeg håber vil gøre forskellen for mig mellem at stoppe op og tvivle, og mellem at tage et enkelt skridt ad gangen og på den lidt langsomme måde en dag nå frem til at have en virksomhed, der virker og tjener penge, og, ikke mindst, hjælper andre mennesker til selv at lykkes med noget, der betyder virkeligt meget for dem.
(Blogside)
17 <– –> 15
Blogside om Coaching og levet liv nr. 16: „Vores nye postkort på vej i postkasserne i 8240‟


Så kom vores postkort fra trykkeriet, og de første små 150 stk. er delt ud i vores umiddelbare nærområde i 8240: Hedevejskvarteret i Risskov.
Der mangler så kun de resterende 6850 og måske flere, der skal deles ud i 8240, 8200 og 8250. Se blogindlæg nr. 13-15 for at se, hvilke overvejelser og forberedelser, vi har gjort.
At omdele post i villakvarterer er intet problem, for alle postkasser står forsømte og næsten ubrugte hen tæt på fortorvet, mens alle højhusbyggerier og kollegier er no-go, fordi man skal have en nøgle for at få adgang til indgangspartiet med postkasserne. Det er ærgerligt.
For os er kollegiefolket og andre studerende en gruppe, vi gerne vil henvende os til, fordi vi ved, at de ofte er pressede på studiet eller på ungdomsuddannelserne, og med mange års undervisnings- og mentorerfaring er mennesker under uddannelse netop vores spidskompetence.
Men i går var jeg selv oppe på aluminiumshesten og runddele de første postkort. Jeg forventer selv at runddele resten med hjælp fra min datter og min kone. Det er en udfordring, jeg tager på mig, fordi vi ikke har midlerne til at betale et firma for det.
Fordelen er, at jeg ind imellem træffer mennesker, der interesseret spørger, hvad jeg kommer rundt med. Så siger jeg, at jeg har en hilsen til dem – desværre ikke håndskrevet, men dog en hilsen på et flot kort, som de er velkomne til at hænge op på køleskabet eller give videre til en de kender, der kunne have brug for en terapeut eller coach.
Som to-personers firma, der har været på markedet i halvandet år er det nu nødvendigt at fokusere på at hverve kunder. Omdeling af postkort er det nyeste tiltag ud over Google ADS (+ SEO) og opslag på Instagram og Facebook.
Næste skridt har i nogen tid været at få gang i at lave en slags manual for videoopslag på Instagram og Facebook (og TilTok?). Sjove, informative, kreative og solide opslag.
I næste uge begynder jeg på et Acceleratorkursus hos Talentmatch i Mejlgade i Aarhus. Der håber jeg at få skærpet profil, materiale og ikke mindst at få etableret en forståelse af, hvad der kan få et mindre firma til at bruge os som terapeut og coach. Jeg tænker på SMV’er på mellem 10 og 75 ansatte.
Tilbuddet vi har til virksomhederne er både den egentlige brandslukning, når en medarbejder er ramt af stress eller andre mentale udfordringer, og forebyggelsessamtaler med medarbejdere i god tid før de brænder sammen.
Det vil betyde en ændring af virksomhedernes mind-set – til at de gerne vil undgå den udgift, som det er at skulle betale for en sygemelding og en evt. nyansættelse, hvis det skulle gå helt galt.
Læs mere på postkortet og på www.rosenwind.dk
Susanne Rosen Wind, Certificeret Metakognitiv Terapeut og Stresscoach
Peter Rosen Wind, ICF-Coach (øvelser fra positiv psykologi, daglige åndehuller, Tara Brachs RAIN-meditation)
(Vores 2 blogs)
Her kommer
Blogside om Coaching og levet liv
Her kommer
Blogside om Coaching og levet liv
Her kommer
Blogside om Coaching og levet liv
–> Blog nr. 17
Blogside om coaching og levet liv nr. 18: „Bæredygtig menneskelighed: Social Kapital‟





Der er ret små huller i min uvidenhed om små og mellemstore virksomheders behov for sparring om Social Kapital og medarbejdertrivsel, som er det ene af tre vigtige succeskriterier for enhver virksomhed.
De to andre er bæredygtighed og bundlinjen, hvis nogen skulle være i tvivl.
Jeg tænker, at der må være en del virksomheder i spændet mellem 3 og 40 medarbejdere, der ikke synes, at de helt har råd til selv at betale for at arbejde med social kapital, medarbejdertrivsel og sygdomsforebyggelse.
Det er derimod nemmere for dem at købe sig til en sundhedsordning, der vel koster virksomheden mellem 1500 og 2000 kr pr. medarbejder pr. år, og som slukker de små og store ildebrande, der opstår når konflikter, sygdom eller stress bryder ud i lys lue i virksomheden. Og hvis ikke det hjælper, så er der jo altid muligheden for at „off-boarde‟ medarbejderen, som det så smukt hedder på nutidsdansk virksomhedslingo.
Men derved arbejder virksomhederne slet ikke „bæredygtigt‟, idet de derved lader mennesker arbejde og arbejde og arbejde indtil de brænder sammen og måske helt op. Det er et voldsomt spild af talentfulde og kompetente menneskeliv. Et spild som man kunne arbejde på at minimere ved at satse på at skabe en kultur af bæredygtig og menneskelig Social Kapital på arbejdspladsen, som forebygger og støtter medarbejderne, både når de rammes af arbejdsmæssige- og personlige livskriser, måske endda på samme tid.
Jeg stiller gerne mine evner til rådighed i de næste små 10 år.
Blogside om coaching og levet liv nr. 15: „Kunder og klienter 3: Hvem er vores målgruppe(r)?‟
Taler vi køn, postnumre, holdninger, livsstil, forbrugertyper, uddannelsesniveau, socialklasser, interesser, sprog, job, seksuel orientering, aldersgrupper, husstandsindkomst, husstandssammensætning, eller madkultur på en af vores 277 veje i 8240?

Den inddeling, der giver mening for os helt lokalt i Århus-området er:
1. De nærmeste postnumre – vi har jo en fysisk klinik, dvs. 8240, 8250, 8200 N, og 8520.
2. Husstande, der bor i villaer og rækkehuse i vores område.
3. Familier (også enlige) med en stabil økonomi. Sekundært også studerende, med økonomisk back-up fra familien eller fra studiejobs.
4. Aldersgrupper: 16-25 (studerende), 25-40 (familier i opstartsfasen, også jobmæssigt) 40-55 (familier midt i livet, også jobmæssigt), 55-64 (familier, der nu tænker på at sikre sig selv og familiemedlemmerne økonomisk og trivselsmæssigt).
5. Faglærte, mennesker med mellem-lange og lange videregående uddannelser, selvstændige og studerende, der er i job, eller er midlertidigt eller varigt økonomisk sikrede.
Hvad er vores næste trin til at tiltrække klienter?
Som jeg skrev tidligere i blogindlægget, bliver det helt sikkert omdeling af fysiske postkort – hele 7-8000 stk. til udvalgte husstande i vores nære lokalområde.
Jeg har selv tænkt mig at stå for uddelingen over 3-4 uger i september / oktober. Jeg tager en damecykel med to cykelkurve på, og satser på at omdele 1000 stk. pr dag.
Derudover vil vi brede vores annoncering ud – nok først på Facebook til Århusområdet (Region Midt), og måske København – for vi tilbyder også online-coaching, da vi har virkelig stor erfaring med undervisning online under Corona-nedlukningerne. Det bliver enten i form af boost af de bedste opslag eller nyproducerede korte videoer/reels/stories. Herudover vil vi overveje at reklamere på Facebook.
Sidst men ikke mindst vil vi arbejde på at kunne henvende os personligt til mindre og mellemstore virksomheder effektivt og professionelt.
Det næste halve år bliver spændende – næsten for spændende.
Men her er vi.

(Blogside)
Blogside om coaching og levet liv nr. 14: „Kunder og klienter 2: Hvordan får man fat i klienterne?‟
Det er jo helt afgørende for at kunne drive en forretning at der hele tiden er et passende flow af klienter, der selv henvender sig, fordi de synes, at man har noget at tilbyde dem, som de har svært ved at finde andre steder.

A: en velfungerende og indbydende hjemmeside, der først og fremmest fungerer på computer og mobil.
- En velstruktureret, teknisk god, fleksibel og søgeordsoptimeret (SEO) hjemmeside med indhold, der er værd at læse for andre (ikke kun Google). Jeg bruger WordPress og forskellige plugins for at gøre hjemmesiden indbydende og brugervenlig. Med hensyn til SEO bruger jeg et virkeligt godt program til at guide mig frem til en god opsætning,
- Relevant og godt indhold på siden i form af websider med:
- Beskrivelse af os selv og den coaching og terapi, vi tilbyder.
- Landingsside med klik til formular til at kontakte os.
- Anbefalinger fra klienterne
- En liste over de mange øvelser og redskaber, vi bruger som led i terapi og coaching.
- En coaching-ordbog med beskrivelser af de problemer vi løser med vores terapi og coaching
- En liste med litteratur, der inspirerer og kvalificerer os som terapeut og coach – både psykologibøger, selvhjælpsbøger og skønlitteratur
- Offentlige blogs – både Susanne og jeg skriver blogindlæg. Dette er mit nr. 13 – Susanne har lige netop indgår lagt sit første blogindlæg op om sin rejse ind i Metakognitiv Terapi.
- Forskellige testværktøjer til afsøgning af trivsel og tilfredshed (happiness/joy)

B: Opslag på Instagram, Facebook, og for mit vedkommende på LinkedIn.
Jeg har hidtil slået mest op på egne profiler, men især Susanne har slået aktivt op i flere lokalgrupper.
Opslag, reels, stories, videoer osv. Her er vi stadig i begynderstadiet trods 300 statiske billedopslag siden november 2023. Vi har dog lavet 10-15 reels. Det har givet en del gratis prøvekaniner.
C: Annoncer via Google Ads, samt boost af opslag og reklamer på Facebook og Instagram.

Vi har betalt for Google Ads annoncer siden februar, hvor jeg selv har sat Google Ads op med lidt hjælp fra Google selv, som tilbød sig. Vi overvejer at bruge flere penge her og på at booste reels og opslag. Men hvor meget er nok?
D: 7000 fysiske postkort runddeles i villakvarterer i 8240, 8250 og 8200.
Det er et nyt projekt, som vi forventer os meget af. Tippet fik vi af en bekendt, som selv har gjort dette arbejde for at tiltrække kunder til sin kones selvstændige sundhedsklinik.
Vi har hidtil kun været på Århus Universitet og Stakladen for at sætte plakater og postkort op, men det er svært at kunne konstatere nogen effekt af dette arbejde.

E: „Mund til mund‟ – her tæller alle former for mundtlig og skriftlig personlig kommunikation med.
Dette vil klart være yndlingsscenariet, men der er vi slet ikke endnu, selvom især Susannes Metakognitive terapi og stresscoaching ser ud til at appellere bredere end min mål-coaching og 4-trins RAIN-meditation.
F: Gratis offentlige foredrag,
Herunder webinarer, stande på offentlige steder (det sidste hvor man må), bibliotekter, fagforeninger og medlemsklubber, fitness-centre, universitetskantiner, og virksomheder. Dette har vi længe overvejet. Måske er det på tide at komme i gang?
G: Henvendelser direkte til firmaer og skoler
Hidtil har vi gjort dette skriftligt og fulgt op telefonisk, men der er simpelthen ingen som helst respons på henvendelserne. Firmaerne får nok for mange af den slags henvendelser.
Undervisningsinstitutioner som folkeskoler og gymnasier skærmer naturligt nok deres elever, og i disse konkurrencetider er et gymnasium nok ikke så vild med at det skal rygtes lokalt, at man har hyret en terapeut eller coach til at forebygge stress og empatisk udmattelse (omsorgstræthed) hos underviserne.
Vi overvejer derfor at møde op personligt for at „pitche‟ vores coaching-virksomhed, hvilket bestemt ikke er vores spidskompetence, selvom vi har et produkt, der fungerer godt i praksis.
Hvis du giver en kop kaffe – tager vi kage med til hele ledelsen.
Så er det heller ikke sværere.
(Vores 2 blogs)
Blogside om coaching og levet liv Nr. 13: „Kunder og klienter 1: Hvad er forskellen på kunder og klienter?‟


Kunder og klienter er for mig præcist det samme.
Alligevel bruger jeg kun betegnelsen klienter om mine kunder, fordi det kalder de fleste andre coaches det. Godt så.
Det var så den blog. 😀
Eller var det?
Ikke helt.
Klienter forpligter
Som coach har jeg disse forpligtelser over for mine klienter:
1. Lytte aktivt, helt og fuldt til klienten og dennes tanker og ønsker.
Dette er vigtigt for at kunne skabe et trygt og fortroligt rum, hvor der er plads til at tale om alt det, der betyder noget og hjælper klienten i den retning, som denne gerne vil gå. Jeg har naturligvis tavshedspligt.
2. Have en struktureret plan for coachingen, der er fleksibel og relevant.
En vis form for styring af den coachende samtale er nødvendig for ikke at spilde værdifuld tid. Det betyder, at coachen nogle gange må stille opklarende spørgsmål for at få klienten til at reflektere over om emnet der tales om lige netop nu er præcist det, der vil hjælpe klienten videre.

3. Tage klienten alvorligt ved at give tankevækkende medspil, der hjælper denne frem mod erkendelser og indsigt om sit liv og muligheder (og umuligheder). Dette sker som oftest gennem en analyse af klientens livshjul, som er mit første skridt med klienten på vejen mod den eller de forandringer, der virkeligt vil gøre en forskel for denne.
4. Gode råd er aldrig velkomne i coaching. Det drejer sig om at hjælpe klienten med at teste sine overbevisninger og se om de er gavnlige eller falske.
Jeg arbejder med klientens „falske overbevisninger‟ – der ofte er ren overflade og dækker over noget helt andet, og som binder klienten til gamle uhensigtsmæssige mønstre, når denne ønsker at skabe forandring.
Det gælder om at arbejde med dette lag af falske overbevisninger for at komme frem til, hvad der i virkeligheden forhindrer klienten i at nå frem til sit mål om forandring. Gavnlige overbevisninger er fornuftige og realistiske – hvorimod falske overbevisninger og andre forhindringer i livet ofte hindrer reel forandring fx. „jeg skal lige først finde den rigtige partner før jeg bruger krudt på min karriere‟ eller „når jeg til næste år er 100% fit og klar til at deltage i halvmaraton, så er jeg også parat til mit næste karriere-move.‟
En klog mand sagde engang til mig:
„Gode råd giver man kun til andre, fordi man ikke selv kan bruge dem til noget.‟
Det gode råd er hermed givet videre.
5. Afdæk hvilke indre og ydre ressourcer og kompetencer klienten har, kan få adgang til, eller helt mangler. Er det evt. nødvendigt at få flere kompetencer, ekstern hjælp eller mere uddannelse for at nå målet?
6. Få klienten til at formulere en realistisk slagplan med opnåelige og positive delmål sammen. Afsæt tid nok til at nå de forskellige mål.
7. „Hvornår går du i gang?‟ Få håndslag på en tidsplan – med start så snart som muligt.
8. Saml altid op på coachingen: hvad tager du med herfra i dag.?
Det var selve principperne i coachingen af den enkelte klient. Men hvordan får man dem til at henvende sig til sin klinik?
(Vores 2 blogs)
Blogside om coaching og levet liv nr. 12: „Den grafiske profil er vigtig for iværksættere, ikke?‟

Som ret nystartet virksomhed prøver vi at fastholde en grafisk linje i vores materiale – hjemmeside, postkort, postkasseskilt, navneskilt på væg ved huset og de to streamere på bilen.
Som altid er den flotte solnedgang på Saltum Strand placeret øverst på alt vores materiale dog undtagen de små reklamer på Instagram og Facebook.
Selve firmanavnet står som regel i en gylden orangebrun nuance eller helt i hvidt, mens det dog på vores små Instagram- og Facebook-reklamer kan have mange forskellige farver alt efter baggrund og placering på reklamen.
Dernæst kommer det ikoniske foto af den smukke rose, der indgår som orddeler i vores firmanavn. Billedet af rosen tog jeg på en gåtur med mine hunde i Risskov. Rosen er altid med, men kan skifte placering og størrelse på vores Facebook og Instagram-reklamer.
Skrifttypen er, så vidt jeg kan læse mig til, lavet med inspiration fra Bauhaus og hedder „Glacial Indifference‟. På en eller anden måde så tiltaler både form og navn mig. Der er lidt Kraftwerk over det, fx. „Die Modelle‟ (The Model), med den robotagtige „kälte‟ (kulde), som fremgår af ordet „Glacial‟ (Gletcheragtig kulde og langsom bevægelse).
Det er netop dén isnende kulde, langsomme fremdrift og apatiske ligegladhed („indifference‟) vi vil hjælpe vores klienter ud af. Vi vil give dem en fornemmelse for varme, glæde og nysgerrighed som drivkraft.
Til sidst bruger vi, hvor det giver mening, nogle lyse oliven-inspirerede farver, som er „vores‟ og angiver en bestemt stemning, især på vores hjemmeside, men også på vores postkasseskilt, streamers på bilen og nogle af vores reels.
Den helt sartgrønne baggrund for skriften, de lidt mørkere farveaccenter på streger, overskrifter, knapper og kanter, samt den mørkeste grønne olivenfarve øverst på hjemmesiden, og den lidt lysere farve på menulinjernes baggrund og bunden.
Det har taget over et år at nå frem til dette udseende på hjemmesiden, solnedgangen, rosen og farven på firmanavnet har været med stort set siden marts 2023. Samtidig er funktionaliteten på hjemmesiden blevet stærkt opgraderet og indholdet er under stadig udvikling. Fx. har vi fået bedre CTA-knapper, bookingmulighed, en coaching-ordbog under stadig forbedring, blog med nu 12 indlæg om opstarten, samt gode udfoldede beskrivelser af, hvad vi tilbyder i vores to til tre coachingretninger:
– metakognitiv terapi og coaching
– coaching mod et mål
– Coaching med øvelser og meditationer fra positiv psykologi, self-compassion og compassion
Vi holder stadig fast og får langsomt flere klienter. Vi fortsætter.
www.rosenwind.dk
86 18 10 60
hashtag#gladerammer
hashtag#rosenwindterapiogcoaching
hashtag#egenomsorgogpositivpsykologi
hashtag#coachingirisskov
hashtag#coachingiaarhus
hashtag#dine24karakterstyrker







(Vores 2 blogs)
Blogside om coaching og levet liv nr. 11: „2 gange 30+ coachinger, 9 ud af 10, Google, Meta‟

Jeg har nu haft 12 klienter igennem min coachingklinik, 70% online og 30% i klinikken, og jeg har fået noget af den erfaring, jeg syntes jeg manglede i blog nr. 10, gennem de nu mere end 30 coachinger, jeg har gennemført gratis.
Min kone, som er certificeret metakognitiv coach, er også godt på vej med lidt flere gennemførste coachinger end jeg har haft. Hun har desuden fået opstartscoaching af en erfaren coach, som har foreslået vores nuværende prisstruktur:
2 gratis coachinger – herefter en lav pris for 1 – 2 – 4 – 6 gange.
Det er meningen, at den lave betaling gradvist skal sættes op efterhånden, som vores ekspertise stiger og rygtet om, hvad vi udretter spreder sig til nye klienter.
Vi har begge meget stor undervisningserfaring online fra tiden under Corona-nedlukningerne, og vi kommer derfor med stærke kompetencer indenfor online coaching, som jo sker 1 til 1.
Vores hjemmeside er sat solidt op med SEO via RankMath og hjemmesiden er nu også strømlinet i forhold til at vise potentielle kunder, hvor nemt det er kontakte os / booke den første tid på landingssiden, som er lig med vores forside. Desuden har vi ret præcist beskrevet, hvad det er vi har kompetence til at tilbyde:
(1) Traditionel coaching med brug af knap så traditionelle øvelser fra positiv psykologi, og meditative øvelser fra self-compassion og compassion (over for andre). Min coaching har vist sig at virke godt
– som coaching mod konkrete mål, der virkeligt betyder noget for klienten,
– som middel til at styrke selvværd, modstandsdygtighed (resiliens) og livsglæde,
– som middel til at stoppe op og skabe meditative åndehuller i hverdagen
(2) Metakognitiv terapi & stresscoaching, som virker godt på stress, depression, angst, ocd og – vil det måske vise sig – smertelindring. 9 ud af 10 klienter har mærket fremgang i forhold til deres udfordring allerede efter én metakognitiv coaching. Det er ret fantastiske tal.

Vi har brugt 3000 kr. på at reklamere på Google – uden at det har bidraget med kunder, men dog har det spredt kendskabet til vores coachingvirksomhed ud over en del af Danmark – nu venter vi så på, at Google sætter yderligere 3000 kr. ind på vores reklamekonto, sådan som deres tilbud til os lød. Dem vil vi så bruge i et lidt langsommere tempo efter en nøjere gennemgang af de data vi har adgang til i Google ADS og Google Search Console.
Desuden prøver vi nu at se om META kan noget i forhold til at skaffe leads og klienter, for mange af klienterne er kommet til min kone og mig via medlemskab af forskellige grupper på Facebook. Desuden har vi begge gennem længere tid lavet indhold på Instagram og Facebook, som vi håber nu vil give pote, når vi betaler for reklamer på META.
Vi får se, hvordan det spænder af. Vi tror fortsat på det.
www.rosenwind.dk
(Vores 2 blogs)
Blogside om coaching og levet liv nr. 10: „Opslag #100 på Instagram„

I sidste uge slog jeg opslag nr. 100 op på Instagram som reklame for vores lille firma. Det har alle været kvadratiske billeder med tekst. Mange af dem ser du her på billedet.
I dag er jeg med familien på Tenerife for at få et skud sol og varme til mit mørkt anlagte sind.
Når vi kommer hjem, vil jeg begynde at lave små film om coaching fx.
- hvad traditionel coaching mod et mål går ud på, og
- hvad Tara Brachs RAIN-meditation er,
- hvorfor RAIN er ret nem at gå i gang med, og
- hvad den gør ved mig og andre udøvere, der gør den velegnet til oprustning mod selv-kritik, sorg, omsorgstræthed og så meget andet.
Vi har nu forsøgt os med Google ADS i en måned – for at blive set og få kunder i Midtjylland og København. Men det er hulens svært at få relevante data om, hvilke søgeord (hvilke søgninger) vi vises på, på hvilken platform vi vises, og på Google, hvor højt eller lavt på siden vores annonce vises.
Ca. lige så svært er det på deres glatte ansigter at vurdere diverse bureauers forslag til assistance med at skaffe kunder. Nogle siger 2-7 klienter om ugen, andre noget mere og andre igen roser deres egne evner til at løfte min virksomhed til over skyerne – mon de har glemt Ikaros?
Jeg har nu haft 7 klienter enten online eller i vores klinikrum – som alle på nær 1 er kommet til mig via en gruppe på Facebook med „øvekaniner.‟
Der er endnu ingen mærkbar effekt af Google ADS, men klienterne har jo også meget lidt at gå efter for at vælge os.

Det gode ved at have haft 15 coachinger er, at jeg nu kan se, hvad der virker godt og hvad der skal udvikles på i min konkrete praksis som coach.
Selv om coachingen første gang foregår stille og roligt, er det i hvert tilfælde konkret lykkedes mig gennem coachingen at skabe klarhed over de områder i klienternes liv, det giver mest mening for hver enkelt klient at arbejde med hos mig.
Tre gange har det resulteret i at klienten har indset at han/hun har skullet foretage sig noget andet og konkret, før det har givet mening at bruge kræfter på at gå videre med coaching.
Det er nu gået op for mig, at jeg ikke kommer uden om meditations-lignende øvelser og ren meditation. Det er ikke let, når jeg tidligere selv har været ret så skeptisk over for mindfulness og meditation. Men hvis jeg vil have andre til at finde ro gennem regelmæssig meditation må jeg selv undersøge og afprøve øvelserne nysgerrigt og fordomsfrit.
Seligman, Neff, Brach og Anne-Mette Sohn-Jensen er de steder, hvor jeg derfor tanker inspiration til at arbejde med selvværd, accept af svaghed og styrke, selv-omsorg og omsorg, nænsomhed, ro, taknemmelighed og tro på at klienten ved at arbejde med sig selv kan få en bedre balance mellem tunge og lette tanker og følelser.
Her står jeg og min kone nu. I morgen går coachingen i gang igen. Vi bevæger os fremad – og selv små skridt gør, at vi en dag når frem.
Peter Rosen Wind
#gladerammer
#coachingirisskov
#rosenwindterapiogcoaching
#egenomsorgogpositivpsykologi
(Vores 2 blogs)
Blogside om coaching og levet liv nr. 9: „Om at reklamere for sin egen virksomhed 2‟

Her er de seneste reklamedesigns, som er slået op på Facebook og Instagram.
Mit mål er at få fat i klienter til Rosen Wind Terapi & Coaching i vores klinik eller online.
På programmet er:
(1) Meta-kognitiv coaching
(2) Egen-omsorg og positiv psykologisk coaching
karrierevalg, stress, angst, depression, OCD, tankemylder, ensomhed, sorg, overforbrug, misbrug og meget mere
Strategien er at slå op og blive ved til 5 – 10 – 20 – 40 – 80 slår til og siger „Ja Tak‟ til at få 5 x gratis coachinger.
På et tidspunkt bliver det så til at første coaching er gratis, mens de 4 næste er til halv pris.
Så er første coaching gratis og resten til fuld pris.
Sidste trin er at 5 x coachinger koster fuld pris.
Undervejs er det så, at små og mellemstore virksomheder skal blive interesserede. Hvordan bliver de så det?
Markedsføring af „klienters gode historier‟ på Facebook, Instagram og LinkedIn.
Blog om coaching med indlæg om vores coaching-eventyr, om coaching, om vores udvikling som coaches, og om livets besværlige og uendeligt lette sider.
(Vores 2 blogs)
Blogside om coaching og levet liv nr. 8: „Om at reklamere for sin egen virksomhed‟

At reklamere for sig selv som coach er svært, men nødvendigt for at bryde gennem den masse af tilbud, som er tilgængelige på coaching- og terapiområdet.
Det synes næsten som om man spammer Facebook og Instagram, når man 4-7 gange om ugen lægger små billedreklamer op og prøver at vurdere, hvilke af dem, det bedst kan betale sig at „booste‟ ved at betale sig til det.
*Hvad virker (og hvorfor)?
*Hvem mere præcist vil man gerne nå ud til (alder, køn, segment, geografi)?
*Hvordan gør man sit tilbud til noget særligt – et „must have‟ for klienterne?
*Er klienterne enkeltpersoner, eller er de også små og mellemstore virksomheder, som ikke synes de har råd til at ansætte en coach?
*Store virksomheder har vel selv organiseret sig, så de i HR tilbyder coaching på trivsel, forebyggelse af stress/sygefravær, og karriere? Eller …?
*Netværk, netværk, netværk. Venners venners venner?
*Kan man bruge LinkedIn som „booster‟ via en Blog om coaching?
*Hvordan undgår man at ens „reklamer‟ på Facebook og Instagram bliver opfattet som spam?
Som nystartet coach har man jo ikke det store budget at gøre godt med, især når man som jeg tilbyder gratis coaching for at komme i gang og få spredt budskabet om at der findes et sted at gå hen, hvis man har brug for at få et veritabelt spark i røven (Pardon my French!), et klap på skulderen, eller blot et blidt skub i den rigtige retning.
Her er en oversigt over mine designs for Instagram og Facebook. Læs også gerne min Blog om coaching. Man må jo starte et sted.
Kommentarer og gode råd, I ikke selv kan bruge, er velkomne.
(Vores 2 blogs)
Blogside om coaching og levet liv nr. 7: „Jeg er fyldt op af positiv energi i dag“

Det er virkeligt svært ikke at være glad i låget, når jeg har en dejlig familie, to elskelige og bløde bomuldshunde med vidt forskellige temperamenter, og, ikke mindst, er omgivet af så mange smukke, farverige og, for nogles vedkommende, velduftende blomster i min have.
På en sommerdag som i dag har jeg smidt depressionens tyngde laaaangt væk og forstår værdien af at være i balance, og at trives og vokse mentalt.
Positiv Psykologi opererer med nogle ord, der forsøger at indkredse det udbytte vi gerne vil have af vores levede liv: „To flourish‟, „to thrive‟ og føle „well-being“ står centralt. Sådan føler jeg mig i dag.

Hvis du har behov for at nå samme grad af tilfredshed, så skal du være velkommen til at komme på et besøg hos mig for at få livgivende coaching, som sagtens kan begynde med en „walk and talk‟ i haven. Du skal være så velkommen!

(Vores 2 blogs)
Blogside om coaching og levet liv nr. 6: „Om Positiv Psykologi‟

Hans Henrik Knoops TÆNKEPAUSE nr. 12 om „Positiv psykologi‟ (2013) afliver myten om denne psykologiske retnings forfladigelse af menneskets psykologi.
Samtidig præsenterer bogen kort Positiv Psykologis virkningsfulde indsigt i, hvordan det moderne menneske med dens hjælp kan komme til at trives og blomstre (thrive and flourish) og på den måde søge at undgå at blive selvkritisk, stresset, opgivende eller deprimeret i behandlingskrævende grad.
Positiv psykologi brugt som forebyggelse
I stedet for at psykologen først kommer på banen, når skaden er sket, så vil Positiv Psykologi altså også gerne „forebygge‟ og skabe „modstandskraft‟ (resilience) hos den enkelte.
Det betyder dog ikke, at dens øvelser ikke kan bruges, når livet eller sjælen går i stå eller ligefrem står i flammer.
Der er, for eksempel, evidens for, at en simpel øvelse om taknemmelighed virker forløsende og livsbekræftende, både på den person, der siger tak, og på den person, der modtager takken. Øvelsen er beskrevet på side 50 i Hans Henrik Knoops TÆNKEPAUSE nr. 12 om „Positiv psykologi‟.
„Taknemmelighedsbesøget‟
Prøv selv „Taknemmelighedsbesøget‟ af:
Du skal først skrive et takkebrev til en person, som har betydet meget for dig, men som du aldrig rigtigt har fået takket. Du skal ikke sende det
Når brevet er skrevet, skal du ringe personen op og sige, at du gerne vil komme på besøg til fx. kaffe/te hjemme hos vedkommende. Du nævner ikke dit brev med et eneste ord i telefonen.
Når du kommer på besøget, banker du på, og når personen,du vil takke, åbner døren, læser du brevet op.
Forbered dig på, at I begge bliver rørt!
Læs gerne mine andre indlæg i serien blog om coaching.

Martin Seligman beskriver også „Taknemmelighedsbesøget‟ først i sin bog „Flourish: A Visionary New Understanding of Happiness and Well-being‟ (2013)
(Vores 2 blogs)
Blogside om coaching og levet liv nr. 5: „Tiden stod stille, nej den gik, nej, den nærmest fløj afsted!‟

Det føles som om det var i går, at jeg satte sidste punktum på blog nr. 4, men alligevel kan jeg se på computerkalenderens dato, at der er gået en måned.
Flow
Jeg har bare været optaget og opslugt af opgaver. Der sker det, at når man er dybt optaget af noget vigtigt, spændende og udfordrende – et kursus, arbejde, wordfeud, specialeskrivning, romanlæsning, madlavning – så varer hvert minut et sekund. Tiden går subjektivt set bare hurtigere og forsvinder som sandkorn mellem ens fingre hurtigere end man formår at tælle dem. Man er i det, der kaldes „flow.‟
Tiden flyver afsted
Men levet alder betyder også noget: barndommens uendelige sommerferier erstattes af flygtige voksne ferieuger. Årene opleves som om de bliver kortere og kortere, og når man bliver gammel, er det værste, „at det ustandseligt snart er jul‟ som Paul Reumert formulerede det. År efter år, sker der de samme ting, selv for en berømt skuespiller fra en svunden tid.
Der er bare flere oplevede og sansede højdepunkter, når man er barn, end når man bliver voksen og efterhånden „gammel‟ og derfor har oplevet alle ting mindst ti til tres gange før.
Tiden varer evigt
Som barn er alle sanser åbne for det nye og spændende der sker, adrenalinen pumper i årene og dopaminen belønner med et detaljerigt klarsyn, så man husker ting fra barndommen bedre: den første angstfyldte svømmetur med mavebælte i et forsommer-koldt hav i Fakse Ladeplads, de uendelige lyse sommeraftner på Gammelby Overdrev, den første flygtige berøring af en blød vild kattekilling efterfulgt af sviende kløer og hvæsen på Lodholmsgården nær Karise, og så videre.
Tiden står ikke længere stille
Som „gammel‟ mand, far, ægtemand, ex-underviser, digter, coach mm. er der ikke længere så mange oplevelser, der belønner mig med det intense „kick‟ eller det „flow‟, jeg engang følte, da jeg oplevede noget for første eller anden gang, eller var fuldt optaget af at undersøge ladens eller skovens gemte vidundere: rislende skovbække, støvet værksted med forunderlige genstande, vindens ildevarslende susen i tusmørkets trætoppe …
Digitalt tidsrøveri
Tiden fløj afsted i den forløbne måned, fordi jeg var på et kursus som Digital Koordinator. Der var meget nyt at lære, fremmedartede veje at forfølge i forsøget på at optimere sin coaching-hjemmeside med on-page og off-page SEO (søgemaskineoptimering) og andre (og for mig) nye måder at opleve den digitale verden på gennem merkantile værdier som metrics, ROAS, SEM, CTA og CTR, samt markedsføringsstrategiplaner. Tiden blev røvet fra mig.
Bortforklaring om tiden der blev væk
Det betød, at jeg ikke kunne følge min hensigtserklæring om at blogge en gang om ugen. I stedet blev min hastighed sænket med en faktor 4,5 – så jeg først efter fire komma 5 uger nu får skrevet en forklaring på min langsommelighed. Tiden med kurset og al dens væsen fik tiden til at gå så hurtigt, at jeg løb tør for fri tid i døgnet til at skrive min blog.
Tid som elastik målt i lysår
Tid er altså en elastisk størrelse som Einstein indså, da han tænkte sin relativitetsteori frem, og sikkert brugte uendeligt meget tid på at være i „flow‟, så tiden nærmest stod stille for ham.
Ah, hvis tiden stod stille, så var det jo derfor Einstein kunne betragte den indgående og fastslå dens elasticitet.
Elementært, kære Holmes.
(Vores 2 blogs)
Blogside om coaching og levet liv nr. 4: ”SoMe handler om så meget mere end ’me, myself and I’”
På et spændende kursus om Digital Marketing, som giver os alle kompetencer som Digital Koordinator, har vi fået en udfordring af underviser og mentor
🏆 Henrik Bastrup Jacobsen: at skrive to blogindlæg om “The Three Social Media (SoMe) Commandments”:
1. Educate
2. Entertain
3. Inspire

Jeg har valgt at rette dette blogindlæg til LinkedIn, da netop det sociale medie er relativt nyt for mig. Med min baggrund føler jeg mig umiddelbart ikke hjemme på den platform. Jeg er barn af en enlig mor, jeg har en lang videregående uddannelse som humanist, og jeg er tidligere tillidsrepræsentant på STX/HF.
3 + 4 = 7
Helt som vanligt, kan jeg ikke nøjes med et enkelt sæt “commandments”, men søger lidt og finder noget fra en anden liste, som jeg personligt også kan bruge til noget. I Jim Warkulwiz’ fine fremstilling af, hvad han ser som de 10 SoMe bud – (https://lnkd.in/gR227aac) – fortæller hans fire første bud mig noget jeg virkelig er nødt til at tage til mig:
4. You shall produce content only for your audience
5. You shall tailor your content to what the social platform does well
6. You shall not disregard the algorithm
7. Keep a consistent schedule
For hvis jeg har svært ved noget, er det at holde mig til det væsentlige = det LinkedIn er god til: skabe netværk, åbne jobmuligheder, vise sin erfaring og viden til gode for andre, finde samarbejdspartnere og inspiratorer, og meget andet.
De 7 bud forklaret
Jeg vil fremover gøre det Jim Warkulwiz råder til, og som Henrik Bastrup Jacobsen lagde op til:
(a) Jeg vil henvende mig til LinkedIns særlige “audience” og bruge min baggrund, viden og erfaring til at inspirere andre (Inspire)
(b) Jeg vil konstruktivt forsøge at uddanne andre (educate) ved at dele ud af mig selv, i stedet for at spilde tiden på at kommentere og diskutere diverse dagblades og kommentatorers holdninger til alt muligt mellem himmel og jord.
(c) Jeg vil prøve at være frivilligt morsom og vittig, i stedet for at udstille min fjollede uvidenhed om alt lige fra strikkeopskrifter, Putins virkelige hensigter og tidspunktet for verdens undergang (entertain).
(d) Jeg vil lade algoritme være algoritme, og forsøge at elske og omgås den som den er, i stedet for at forbande dens særheder og indkodede bedreviden (adaptation/tilpasning til LinkedIn-algoritmens virkelighed).
(e) Jeg vil overholde tidsrammen for mine blogindlæg, i stedet for altid at være den evige tidsoptimist, der lige tror, at jeg kan nå at skrive et godt blogindlæg inden jeg skal forberede mig til mentorcoaching i Viborg, hvor jeg skal møde i morgen kl. 9.00 (UPS).
Den der laver noget, lærer noget
Så kom det alligevel til at handle om me, myself, and I, for det var jo mig, der lærte mest af at skrive dette. Jeg hæklede på nærmest umærkelig vis Henrik Bastrup Jakobsens og Jim Warkulwiz’ to sæt “commandments” sammen til mine egne fem bud.
Keine Hexerei, nur ‘was Vernunftiges.
(Vores 2 blogs)
Blogside om coaching og levet liv nr. 3: „Om mønsterbrud, samt frivillige og ufrivillige sporskifter‟
Jeg ville egentlig have skrevet om mønsterbrydning, men fandt snart ud af, at livet består af mere og andet end brydning af nedarvede familiemæssige og sociale mønstre for nærmeste udvikling. Altså den form for mønsterbrydning, hvor man personligt ikke bare tænker, men springer ud af boksen, og derved sprænger rammerne for, hvilken uddannelse man kunne tage, hvilket fag man kunne uddanne sig indenfor og hvilket socialt lag man kunne komme til at udfolde livet indenfor.

Skomager, bliv ved din læst!
Nej! Skomagersønnen blev ikke ved sin læst, men blev måske belæst og fik derved sin viden og faglige kunnen blæst op til meget mere end opvæksten under beskedne (og måske overgrebsbelastende) kår lagde op til. Det var et mønsterbrud.
Men der findes også en form for afgørende sporskifte i livet, hvor personlige valg sender ens liv afsted mod ukendt land, eller hvor noget udefrakommende sender en på en ufrivillig kurs til et andet ukendt land eller territorium. Begge former for sporskifte kan være lige afgørende, og disse sporskifter bliver sammen med mønsterbrud tilsammen til ens levede liv, når man ser tilbage på dem.
Brud på mønsteret
Jeg, min bror, og to fætre ud af 22 fætre og kusiner fik os en akademisk uddannelse. De andre forblev ufaglærte, blev faglærte mekanikere, murere, elektrikere, eller stykkede en uddannelse som chefsekretær sammen. Jeg blev humanist, min bror ingeniør, og mine fætre ingeniører. 4 ud af 22 fik som de første længerevarende uddannelser.
Sporskifte: at blive sat helt fri
I 29 år arbejdede jeg så som underviser på et forholdsvist stort gymnasium, indtil jeg blev sagt op på grund af faldende elevtal i 2022, og her i 2023 efter et år, hvor jeg har ventet på om min livslange dans med depression og undervisning måske kunne udløse en særlig invalideydelse fra Akademiker Pension, blev jeg nødt til at komme videre for ikke at vente mig ihjel. Akademiker Pension skulle ikke få lov til at bestemme, hvem jeg er i 2023, selvom de nu i 2 omgange nøje har fulgt samme mønster for at nøle og udsætte og forhale og smyge sig uden om en afgørelse af min sag til min fordel.
Sporskifte: at finde tilbage i sporet og blive ved jorden
Det blev min kone, der reddede mig , da hun foreslog at hun og jeg blev terapeut og coach. Det satte mig på skinner og jeg gik i gang med at oprette firma, indrette coachingfaciliteter i vores hus, og gå i gang med mentorcoaching som skal ende med certificering som coach i International Coaching Federation (ICF). Siden d. 27. december har jeg været i gang, og lige nu kniber jeg mig i armen for at minde mig om at jeg trods alt stadig står på jorden og da slet ikke skal ende min skæbne som Ikaros, der i en form for overmod fløj så tæt på solen under flugten fra Kretas labyrint at hans voksvinger smeltede og han faldt i døden. Det var noget værre noget.
Ufærdige rum og mangler på CV’et
Med et coachingrum der er 90% færdigt, et kundetoilet, der stadig skal indrettes i det ene af vores to badværelser, en forgang, der skal fuges, males og indrettes som venteværelse, og 7 solide døre med bedre lyddæmpning end de originale 60er- / 70er-døre, der stadig mangler at blive sat i, så har jeg haft nok at se til sammen med hjemmesiden på www.rosenwind.dk (snart www.rosenwindterapiogcoaching.dk).
Mit CV er „undervisningstungt‟, som en venlig rådgiver fra Magistrenes Arbejdsløshedskasse fortalte mig, så en af mine udfordringer, da jeg nu ikke længere kan stå i en klasse og undervise, er at få støvet min øvrige viden og erfaring af, og få den opdateret med nyere viden og erfaring.
Sporskifte: digital markedsføring
Det er nu sat i værk, da jeg er optaget på et 3-ugers kursus, der vil gøre mig i stand til at arbejde som Digital Koordinator for mit eget coachingfirma, men også for virksomheder, der ikke selv kan magte opgaven med søgeordsoptimering, annoncering på søgemaskiner og hjemmesider, samt re-targeting fx. i form af personligt målrettede displayannoncer.
For mig er et det et sporskifte af rang, fordi jeg indtil 2023 bevidst har holdt mig væk fra alt, der lugter af kommercielt salg. Jeg er også en af dem, der har slået alle former for privatlivsfiltre til, så jeg ikke risikerer at få tilbudt målrettet reklame. Med andre ord: jeg er ikke i målgruppen for digitalt salg. Jeg vil hellere selv opdage og opleve og sanse verden i et liv uden algoritmer og Chat GPT, der er designede til at opsluge og gennemtygge min viden og personlighed.
Nu skal jeg så til selv at bruge søgeordsoptimering og trackede data til at sende nøje udvalgte anonymiserede folk push-meddelelser eller retargeting i form at målrettede personlige reklamer for produkter eller services. Jojo.
Sporskifte: den digitaliserede verden
Før jeg kunne få kurset bevilget skulle jeg tage en certificering i grundlæggende digital marketing hos Google Succes, hvilket betød 25-30 timers koncentreret arbejde ved siden af firmaopstart og indretning af coachingrum. Det var noget hårdt at skulle terpe termer og deres brug indenfor online markedsføring, men jeg bestod certificeringen og skulle så „bare‟ skrive, hvorfor jeg skulle med på kurset – for mig var kurset win-win – mit gumpetunge cv fik lidt merkantil lethed over sig, og jeg kunne bruge indholdet fra kurset til at målrette mit firmas hjemmeside til promovering af coaching og mere til.
Jeg kom på kurset, og nu glæder jeg mig til www.digitalmanden.dk‚s kompetente gennemgang og mentoring, så jeg om lidt over 3 uger kan kalde mig Digital Koordinator.
Tilbage på sporet
Men hvor kom jeg fra? Åh ja.
Mønsterbrud og sporskifte er som minimum kunsten aldrig at give op selvom man står på ny grund – på Herrens Mark om man vil – fordi ens egne valg har tilsagt det eller fordi „skæbnens lune‟ har frataget eller givet en muligheder på livets vej. Men intet af det kunne være sket uden gode mennesker og rollemodellers hjælp. At bryde et mønster kræver både personlig rygrad og at man opsøger heldet, men ikke mindst, at der er mennesker, som er parate til at dele ud af deres ekspertise, venskab, kærlighed og omsorg, fordi de kan se, at det giver mening at give noget videre til sin næste.
Jeg takker for det hele.
(Vores 2 blogs)
Blogside om coaching og levet liv nr. 2: „Den der tager mange små skridt, når også frem„
I sneglefart fremad march!
Overskriften er ret dækkende for hvor langt jeg er med mit coachingrum, firmaet og coachingen. Det ser ikke ud af ret meget, men jeg trøster mig med, at jeg trods alt bevæger mig i én retning: fremad … Det er vigtigt altid at have sit mål for øje – at nå frem.
At nå frem
At nå frem betyder for mig her på første etape af mit „Tour de Coaching 2023‟ at få coachingrummet klar til brug, så det kan bruges til noget konkret coaching. Dernæst så det kan præsenteres på hjemmesiden, i Googles søgeresultater, på Instagram, på LinkedIn, på Facebook og på postkort og flyers.
At nå frem betyder også at få de sidste detaljer omkring firmaet på plads. I morgen vil jeg hænge skrivebordet og hvide bogkasser op, og så skal træet på coachingstolene og min lille kontorstol slibes, så det ser lyst og indbydende ud. Så mangler blomster, lampe, bøger, plissegardiner og lyd- og solafskærmning udvendigt på ruden til klinikrummet.
At nå frem betyder også alle følgende dele
Domænenavnet for hjemmesiden bliver i disse dage konverteret fra „www.rosenwind.dk‟ til „www.rosenwindterpiogcoaching.dk‟, da jeg har lært at i 2023 skal domænenavne være beskrivelser af hvad firmaet tilbyder, ikke være korte og fyndige.
Erhvervskontoen er også på skinner, så jeg kan få oprettet MobilePay som betalingssystem, og få alt parat til momsregistrering og skatteindbetalinger.
Mentorcoaching # 1
Mentorcoaching er jeg netop gået i gang med, og Konsulent og Coach Anni Kirk (www.annikirk.dk) var meget konstruktiv i sin tilgang til min første coaching, som vi gennemgik for de ting, jeg ikke behøver gøre igen, eller for det jeg kunne have afsøgt dvs. mere givende veje, jeg kunne være gået i min dialog med coachingklienten , som måske ville have betydet et bedre resultat for klienten.
Mentorcoaching 1: glimt af guld
Alligevel skete der noget forunderligt, da jeg i de sidste 3 minutter af coachingen endelig lod klienten formulere, hvad denne kunne tage med sig fra min coaching: noget gik op for klienten. Denne fandt i en slags klarhedens lysglimt et guldkorn, der viste klienten en vigtig brik til at ændre sin tankegang på, så klientens stressudløste sortsyn på sin arbejdssituation måske alligevel kunne bearbejdes og forandres til noget der var rarere og mere holdbart. Det var vigtigt for klienten og mig, at få dette gennembrud, som vi kan bygge videre på i de næste samtaler. Jeg glæder mig.
Digital marketing: Google og mig
Digital marketing er ikke ligefrem min spidskompetence, men jeg var så heldig at finde et kursus i netop dette. Der er dog den hage, at jeg dels skal „bestå‟ et 40 timers Google online grundkursus i „Digital marketing‟ og dels skal gennem en online-screening for at se om jeg vil det helt vildt meget nok til at kursusudbyderen synes, at jeg er et oplagt emne til at tage kurset, der vil optage mig i 3 uger. Hvad får jeg ud af dette kursus? Jo, det ser godt ud på mit undervisningstunge CV (29 års erfaring med engelsk), og jeg kan 100% bruge det både i mit nystartede firma og til at finde job i en virksomhed, der synes, at de gerne vil have mig ombord de næste 10 år. For jeg holder ikke op med at arbejde før da.
Skriv det selv – hvis du kan
Foreløbig har jeg passeret 30% af Google-kurset i digital marketing, og det har fået mig til at lave nogle justeringer af min startside, fået mig til at tilmelde hjemmesiden til Google og Bing, og snart vil jeg begynde at skrive ekstra tekst ind i relevante html-afsnit på hjemmesiden. En anden ting, jeg fik bekræftet, er at jeg skal skabe unikt indhold, hvilket denne blog er et godt udtryk for. Unikt indhold betyder også at jeg selv skal stå for ordene på min side, som IKKE skal give besøgende det glatte strømlinede indtryk, jeg ofte selv får, når jeg besøger andres coachingsider. Udfordringen bliver så, at min coachingside heller ikke skal stikke for meget ud fra alle andre sider. Så jeg har brug for feedback.
Om 14 måneder, så ….
Så fik jeg lavet endnu en liste, men nu er der mere retning og større tiltro til, at jeg når frem til mit mål, som er at have en fornuftig coachingforretning kørende senest om 14 måneder. Der er lang tid at bruge af, men også meget der skal nås inden da.
Men frem skal jeg nok komme.
(Vores 2 blogs)
Blogside om coaching og levet liv nr. 1: „Lister: skrevne, og ellers.‟
Begyndelsen på mit coachingeventyr
Den første blog bliver en slags sammenfatning af hvad der siden skete, efter at min kone i jule 2022 foreslog, at først jeg og så hun skulle åbne en coaching-klinik. Det er fra dette tidspunkt, at jeg for alvor blev bidt af muligheden for at blive selvstændig coach. Jeg havde allerede en ICF grunduddannelse som coach fra 2016, som jeg primært havde brugt til at styrke mig som underviser i HF og STX efter mere end 25 år i samme job. Men efter frisættelsen pga. dalende elevtal i 2022 havde jeg padlet lidt for meget rundt i gamle forestillinger om, hvad jeg gerne ville de sidste 10 år af mit arbejdsliv. Det ændrede sig nu, hvor mit liv fik et nyt fokus: lister af alle slags.
Lister på papir, vægge og lofter
Lister kom til at præge mit liv. Lister over muligheder, der skulle undersøges. Lister over hvad der skulle indkøbes ved istandsættelsen af klinikrum, toilet, og venteområde i forgangen til vores private hus.
- Erhvervskonto – egen bank eller Lunar Bank,
- freelancer eller firma,
- „rigtige‟ lyddøre eller bare gode solide tætte døre,
- skiltning,
- regnskabsprogram,
- moms,
- skat,
- forsikringer,
- certificering som coach,
- hjemmeside og webhotel,
- revisor,
Har jeg mon glemt noget …. nåh ja ….
- dagpenge og supplerende dagpenge – hvordan og hvor længe kan de strækkes?,
- jobsøgning,
- karriererådgivning,
- iværksættermøder,
- marketing,
- segmentering af kundegrupper,
- efteruddannelse som online marketing/koordinatorhaj?,
- telefon,
- Windows og Microsoft 365 erhvervssuite (sikker mail mm.).
Lister mig her og lister mig der.
De var overalt, listerne. Der var bare så mange ting, der skulle på plads før mit nye liv som coach kunne udfoldes.
Rolig. OK.
Firmanavn: Rosen Wind Terapi & Coaching
Startdato (ca.) 1. april 2023 (nej var ikke tænkt som en aprilsnar!)
Coaching i rum med skrivebord


Coachingrum indrettes i vores superlille „bibliotek‟, hvor min engelske bogsamling og digtsamlingerne samlede støv og mere støv. Det kom i gang, rummet blev tømt og rengjort. Senere lagde jeg et pænt gulv ovenpå det ret grimme og vandskadede 2. sorterings egetræsgulv.
Gulv på væggene
Som jeg nu er, begyndte jeg med 3 vægge inde i den nedeste del af at gammelt skab, hvor jeg havde udset mig der kunne blive en lille kontorplads, så resten af gulvarealet kunne bruges til aktiv coaching i de to nyindkøbte brugte læderbetrukne FDB-møbelstole J147 af Erik Ole Jørgensen. De skal selvfølgelig slibes af og efterbehandles med voks, så de fremstår lækre og nye.

Billedet af de to stole er ikke taget i det nye klinikrum.
Sidder lige i skabet
Inde i skabet, som nu har fået monteret en hylde ved tværbjælken og fået isat lister for at skjule „grimme‟ steder, hvor gulv i en retning møder gulv i en anden retning, skal dette lille væghængte skrivebord sidde.
Strandet
Jeg er strandet midt i at sætte fodlister på i rummet, fodlister, som både er for korte til at dække mærkerne efter de tidligere fodlister og for smalle til at dække de ikke så få steder, hvor min gulvlægning skaber luft til væggen ud over de 10 mm, som kræves. Dvs. det er en ommer – fodlisterne skal hæves med 1 cm, og der skal indkøbes fejelister brede nok til at dække sprækkerne mellem gulv og fodliste.
Mentorcoaching i morgen
I morgen drager jeg til Viborg for at blive mentorcoachet af Anni Kirk, og til det formål har jeg indleveret en coachoptagelse af en coaching jeg foretog d. 27-3. Det er den første coaching, jeg har gennemført i lang tid, men jeg synes, at det gik ret godt selvom jeg klart mangler øvelse.
Jeg fik heldigvis ingen dårlige vibes, da jeg gennemlyttede coachingsessionen som forberedelse til i morgen d. 31-3. Det var sjovt at høre sig selv coache professionelt, og jeg håber at Anni Kirk ikke er alt for hård i sin bedømmelse af min coaching.
Coaching i Risskov – et tilbud til dig
Jeg vil stadig gerne have flere henvendelse om coaching på telefon 86181060 – endnu ingen telefonsvarer eller sms-funktion, men det kommer, eller bedre endnu på emailen: coach@rosenwind.dk.
Prisen er som angivet på hjemmesiden https://rosenwind.dk – klik dig videre via forsidens „call to action button‟ som det så fint hedder på internetsprog i dagens Danmark.
Mere
Mere om Google analytics, SEO (Search Engine Optimisation) og marketing i de næste par uger. Vi har endnu ikke taget disse værktøjer i brug på vores hjemmeside. Når vi gør det, så vil I naturligvis blive mødt af en pop-up, der advarer om, at I også her bytter personlige data for brugervenlighed og almen adgang til internettet.
Det var alt for denne gang., men læs gerne mine andre blogindlæg fra serien Blog om coaching.
(Vores 2 blogs)






































(blogside)